Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Choć klientów banków, którzy korzystają ze swoich kont tylko przez aplikację, jest coraz więcej, to wciąż znaczna część Polaków do zlecenia przelewu czy złożenia wniosku o nowy produkt loguje się do serwisu internetowego. Operację potwierdza się przede wszystkim kodami SMS albo przez powiadomienie w aplikacji. Może się jednak zdarzyć, że aplikacja banku zawiedzie, co uniemożliwi dostęp do rachunku. W Bankier.pl sprawdzamy, jak można rozwiązać ten problem.


Do niedawna podstawowym sposobem korzystania z konta było logowanie do bankowości internetowej przez komputer. W ostatnich latach zaczęło się to zmieniać, co widać przede wszystkim w liczbie klientów mobile-only, którzy „bankują” tylko przez telefon. Same banki wykorzystują swoje aplikacje jako sposób potwierdzania operacji na rachunku, ale także samego logowania do konta. Problem pojawia się, kiedy ten sposób zawiedzie, co może uniemożliwić klientowi dostęp do środków.
Potwierdzanie logowania na konto: mobilnie, SMS-em albo kluczem sprzętowym
Obecnie praktycznie wszystkie banki wymagają dodatkowego składnika w procesie logowania do konta. Oprócz loginu i hasła stosowane są:
- kody SMS,
- potwierdzenie w aplikacji mobilnej (mobilna autoryzacja),
- tokeny sprzętowe,
- klucze U2F.
Rozwój bankowości mobilnej sprawił, że banki zachęcają klientów do korzystania z aplikacji mobilnej podczas logowania do serwisu internetowego. Coraz więcej instytucji, np. Alior Bank, Credit Agricole czy ING, zalecają dodanie do zaufanych przeglądarki, której używamy w tym celu (ale tylko my), dzięki czemu przez 90 dni dodatkowe potwierdzenie nie będzie wymagane.
Jak banki radzą sobie z logowaniem przy niedostępności aplikacji?
Do rzadkości należą sytuacje, kiedy bank pozwala klientom od ręki zmienić metodę potwierdzania logowania do konta. Jeśli korzystamy z mobilnej autoryzacji, a aplikacja jest w jakiś sposób zablokowana albo niedostępna (np. przez brak połączenia internetowego), jedyną opcją jest kontakt z infolinią w celu zmiany metody potwierdzania operacji na kody SMS.
Bank |
Rozwiązanie |
Alior Bank |
Infolinia Logowanie kodem QR w razie braku połączenia internetowego |
Bank Millennium |
Infolinia |
Bank Pekao |
Infolinia Wybór kodów SMS podczas logowania |
BNP Paribas |
Infolinia |
Credit Agricole |
Infolinia |
ING Bank Śląski |
Infolinia |
mBank |
Infolinia Ponowna aktywacja aplikacji w razie jej zablokowania |
Nest Bank |
Infolinia |
PKO BP |
Infolinia |
Santander Bank Polska |
Infolinia |
Toyota Bank |
Serwis automatyczny na infolinii |
VeloBank |
Infolinia Wybór kodów SMS podczas logowania Logowanie przez mObywatela |
Volkswagen Bank |
Infolinia |
Źródło: Bankier.pl na podstawie informacji udzielonych przez banki i testów praktycznych |
Credit Agricole umożliwia zmianę autoryzacji na kody SMS przez infolinię, ale podkreśla, że jego aplikacja nie wymaga połączenia internetowego do potwierdzenia samego logowania. Jedynie w Banku Pekao i VeloBanku po podaniu loginu i hasła klient może wybrać kod SMS jako metodę autoryzacji. Wyróżnienie należy się tu Alior Bankowi, który w razie problemów z siecią pozwala na logowanie kodem QR, który można zeskanować aplikacją, oraz VeloBankowi, gdzie dostęp do konta jest możliwy przez mObywatela.
Kiedy apka zawiedzie, klient ma problem
O tym, że mobilna autoryzacja może zawieść, przekonałam się sama, kiedy swego czasu zablokowałam sobie aplikację w jednym z banków przez wpisanie błędnego PIN-u. Potrzebowałam akurat coś sprawdzić na koncie, więc postanowiłam zalogować się do serwisu internetowego. Wszystko szło dobrze, do momentu, kiedy system poprosił o potwierdzenie… a w aplikacji, którą miałam zablokowaną. Nie było innej opcji autoryzacji logowania, pozostał mi więc kontakt z infolinią, na której konsultant zmienił mi metodę potwierdzania na kody SMS, przy których od tamtej pory pozostałam.
Ten przypadek pokazuje, że choć mobilna autoryzacja jest wygodna i nie wymaga przepisywania za każdym razem kodu z SMS-a, to niestety może być zawodna. Mimo że coraz więcej klientów korzysta z konta tylko przez telefon, to zdarza się, że musimy się zalogować do serwisu internetowego, np. aby wykonać przelew na wyższą kwotę, co w aplikacji nie będzie możliwe. Przy problemach z mobilnym potwierdzeniem logowania zostaje dość czasochłonny kontakt z infolinią i choć niektóre banki wychodzą naprzeciw użytkownikom, udostępniając alternatywne metody, to warto znać zasady w tym, z którego korzystamy.