- 19 grudnia zostanie otwarty 12-kilometrowy odcinek trasy S1 od Dankowic do Bielska-Białej
- Cały odcinek S1 z Bielska-Białej do Brzeszcz liczy 17 km i kosztował ponad 1,5 mld zł
- Budowa głównej części trasy S1 Mysłowice — Bielsko-Biała rozpoczęła się w październiku 2022 r.
- Trasa S1 jest częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącego kraje nadbałtyckie z Europą Południową
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
SPIS TREŚCI
Rzecznik oddziału, Marcin Twardysko, powiedział w wypowiedzi dla PAP, że fragment drogi będzie przejezdny już w godzinach południowych. Odcinek S1 z Bielska-Białej do Brzeszcz liczy w sumie 17 km. Kosztował ponad 1,5 mld zł, z czego ponad 1 mld zł stanowiły środki unijne.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKiedy dokładnie zostanie otwarty odcinek trasy S1?
Ile kosztowała budowa całego odcinka S1?
Jak długo ma nowy odcinek S1?
Czym jest trasa S1 w kontekście europejskiej sieci transportowej?
- Przeczytaj także: Otworzyli. Kierowcy mogą już jeździć nową S7. Będzie szybciej nad morze
Kiedy zostanie otwarty nowy odcinek trasy S1?
Budowę głównej części ekspresowej trasy S1 Mysłowice — Bielsko-Biała rozpoczęto w październiku 2022 r. Chodzi o odcinki o łącznej długości ponad 27 km. Pierwszy z nich, 10-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S1 od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze (wraz z ponad 4-kilometrowym odcinkiem obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44 od węzła Oświęcim do ronda w Pławach), został otwarty w sierpniu tego roku.
Pozostała część tego fragmentu, do Dankowic, zostanie oddana do ruchu w piątek 19 grudnia 2025 r. Umożliwi to zniesienie ograniczeń dla pojazdów powyżej 3,5 tony na już otwartym odcinku S1. Wraz z odcinkiem Dankowice — Bielsko-Biała powstanie w pełni funkcjonalne połączenie węzła Oświęcim z istniejącą od Bielska-Białej trasą S1 w stronę Słowacji.
Dla nowego przebiegu S1 (Mysłowice Kosztowy — Oświęcim, ok. 13 km), gdzie pojawiły się problemy przetargowe, w sierpniu ubiegłego roku wydano decyzję ZRID dla odcinka S1 Bieruń — Oświęcim o długości około 2,9 km oraz ok. 2,7 km odcinka obwodnicy Bierunia na trasie DK44. W lutym wydano ZRID dla odcinka Mysłowice Kosztowy — Bieruń (ok. 10 km).
Według GDDKiA wydłużenie czasu realizacji odcinków od Mysłowic do Oświęcimia (z końca 2026 r. do połowy 2027 r.) wynika z przeciągających się procedur związanych z uzyskaniem decyzji administracyjnych. Wykonawcy złożyli też roszczenia dotyczące terminów z powodu warunków pogodowych i ich skutków, a także powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r.
Nowy fragment trasy S1PAP
Jak będzie wyglądać cała trasa S1?
Docelowo, w pełni ekspresowa trasa S1 w województwach śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej obowiązuje obecnie na odcinkach: Pyrzowice — Dąbrowa Górnicza — Tychy oraz Bielsko-Biała — Zwardoń.
Przebieg budowanej trasy S1PAP
S1 to droga o kluczowym znaczeniu. Stanowi część VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje nadbałtyckie z państwami Europy Południowej. Przedłużeniem S1 na południe od granicy Polski jest słowacka autostrada D3 prowadząca ze Skalitego do Żyliny.






English (US) ·
Polish (PL) ·