Budowa przeprawy nad Cieśnina Mesyńską była rozważana już od lat 60. XX wieku, w zamiarze planistów konstrukcja miałaby stanowić poważny impuls do rozwoju gospodarczego południa Włoch.
Jest zgoda na budowę mostu nad Cieśniną Mesyńska
Rząd Giorgii Meloni projekt potraktował priorytetowo - na budowę z budżetu ma w ciągu 10 lat zostać wyasygnowane 13,5 mld euro. Plany zakładają, że most o długości 3,7 km zostanie ukończony w 2032 roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wzięliśmy udział w misji NATO. Nagranie z pokładu samolotu AWACS
Na czele konsorcjum budującego most stoi włoski gigant budownictwa Webuild. Firma znana jest m.in. z realizacji projektu sztucznego jeziora w powstającym w Arabii Saudyjskiej futurystycznym megamieście Neom.
Zgodnie z szacunkami Webuild budowa mostu nad Cieśniną Mesyńską zapewni około 100 tys. nowych miejsc pracy. Nowe połączenie ma stanowić szybką alternatywę drogową i kolejową dla obecnej przeprawy promowej.
Włoski rząd zdecydował się udzielić zielonego światła projektowi, mimo sprzeciwu ze strony niektórych organizacji ochrony środowiska. Kontrowersje budzi również to, że miejsce budowy to obszar aktywny sejsmicznie.
Oczekuje się, że niedługo pełną parą ruszą prace przygotowawcze, w tym archeologiczne oraz geologiczne.