
Ostatnio klienci Santandera mieli poważny problem. Skradziono im pieniądze z kont. Nikt z nas nie chciałby się znaleźć w podobnej sytuacji. W związku z tym przedstawiamy kilka sprawdzonych i przydatnych sposobów na to, jak można chronić się przed kradzieżą pieniędzy z karty.
Daj napiwek autorowi
Blisko 200 osób w miniony weekend zgłosiło się na policję, bowiem z kont w Santanderze zaczęły znikać im pieniądze. Okazało się, że to zorganizowana akcja złodziei. Ofiarami padli klienci z wielu miast m.in. z Warszawy, Krakowa, Łodzi, Poznania czy Bydgoszczy.
Prawdopodobnie sprawcy wykradli PIN-y oraz dane z kart poprzez tzw. skimming. – Taką najbardziej powszechną metodą, jaką znamy, jest zainstalowanie nakładek, detektorów w bankomatach – opowiadał w rozmowie z Interią mł. insp. Andrzej Borowiak z KWP w Poznaniu. Nieświadomi niczego użytkownicy, korzystając z takich bankomatów "przekazywali" przestępcom swoje wrażliwe dane.
Sposoby na to, jak się chronić przed kradzieżą z karty płatniczej
Na szczęście utracone pieniędzy już wróciły do klientów. Bank wydał w tej sprawie oświadczenie. Takie działania są jednak mimo wszystko mocno problematyczne. Jak się przed nimi choć trochę ochronić? Oto sprawdzone sposoby.
1. Zakrywaj klawiaturę dłonią podczas wpisywania PIN-u. 2. Sprawdzaj, czy bankomat nie ma zamontowanych podejrzanych nakładek (mogą służyć właśnie do skimmingu).
3. Warto włączyć powiadomienia o każdej transakcji, w tym wypłacie z bankomatu, aby przychodziły sms-em lub w aplikacji bankowej.
4. W innym przypadku monitoruj swoje konta regularnie – sprawdzaj historię transakcji, to pomoże szybko wykryć nieautoryzowane działania.
5. Ustaw niewielkie limity na transakcje kartą w bankomatach (w razie potrzeby można je zwiększać np. w aplikacji).
6. Nigdy nie podawaj nikomu swojego kodu PIN. Nie zapisuj go też na kartkach, notesach, czy w telefonie.
7. Nigdy nie podawaj też swojej karty np. recepcjonistom, kelnerom czy sprzedawcom.
8. Nie wysyłaj zdjęć swojej karty – nawet jak zakryjesz jej numer. Może się okazać, że widoczne są inne wrażliwe dane.
9. W razie niepewności lub widocznych nieprawidłowości od razu zablokuj kartę w aplikacji lub zwróć się do swojej najbliższej placówki bankowej.

11 godziny temu
4





English (US) ·
Polish (PL) ·