Jak dobrać płyn chłodniczy do samochodu? To może być niebezpieczne dla silnika

1 dzień temu 13
  • Płyn chłodniczy jest kluczowy dla utrzymania optymalnej temperatury silnika i jego sprawności
  • Wybór odpowiedniego płynu powinien być zgodny z zaleceniami producenta pojazdu
  • Mieszanie płynów chłodniczych różnych technologii może obniżyć ich skuteczność i ochronę antykorozyjną

Płyn chłodniczy jest niezwykle ważny, bo pozwala utrzymać optymalną temperaturę silnika — odbiera nadmiarowe ciepło z silnika i odprowadza je do atmosfery. Podpowiadamy, jak wybrać ten odpowiedni dla naszego samochodu.

Rodzaje płynów chłodniczych

Podstawowy podział płynów chłodniczych to:

  • IAT (Inorganic Additive Technology) – te płyny są oparte o glikol. Zawierają krzemiany i azotany, które ochraniają układ chłodzenia. Sprawdzają się w starszych samochodach, przy silnikach z żeliwnymi blokami i aluminiowymi głowicami. Płyny IAT należy wymieniać co dwa lata — rzadsza wymiana może prowadzić do złogów i osadów.
  • OAT (Organic Acid Technology) – w skład tych płynów wchodzą glikol i kwasy organiczne. Te z kolei najczęściej są stosowane w nowszych autach bez lutów ołowiowych. Tworzą cieńszą warstwę ochronną, co sprawia, że łatwiej oddają ciepło. Wytrzymują znacznie dłużej, bo można je wymieniać nawet, co pięć lat.
  • HOAT (Hybryd Organic Acid Technology) – te płyny zawierają kwasy organiczne i środki krzemianowe. Powinno się je wymieniać co pięć lat. Czasami producenci mówią o nawet dłuższym okresie, pod jednym warunkiem — należy przeprowadzać kontrole temperatury wrzenia i zamarzania.

Płyn chłodniczy

Płyn chłodniczyPrasitRodphan / Shutterstock

O czym trzeba pamiętać, wybierając płyn chłodniczy?

Przy wyborze płynu chłodniczego do samochodu trzeba pamiętać o kilku rzeczach. Wiele sobie ułatwimy, jeśli będziemy kierować się zaleceniami producenta i zdecydujemy się na produkt, który jest stworzony do konkretnego układu chłodzenia.

Warto korzystać z płynów markowych. W przypadku nowych aut sięgajmy o te, w których zastosowano nowoczesne technologie. Z kolei w starszych można zdecydować się na te wyprodukowane w technologii IAT lub HOAT.

Czy kolor płynu chłodniczego ma znaczenie?

Płyny chłodnicze mają różne kolory — są czerwone, różowe, zielone i niebieskie. Kolory niekiedy oznaczają technologię produkcji. Często płyny IAT są zielone lub niebieskie. Z kolei płyny wykonane w technologii OAT mają kolor czerwony, różowy, pomarańczowy albo fioletowy. Jednak poleganie tylko na kolorze może być zgubne, bo występują odstępstwa od reguły — np. płyny OAT potrafią być bezbarwne.

Czy płyny chłodnicze można mieszać?

Teoretycznie tak, o czym zapewniają o tym producenci. Jednak trzeba pamiętać o tym, że nie wszystkie składniki się lubią i niektóre połączenia mogą sprawić, że skuteczność płynu spadnie. Może być też problem z zabezpieczeniem antykorozyjnym.

Lepiej płynów nie mieszać. Jeśli już na to się zdecydujemy, połączmy płyny tej samej technologii i marki. Później należy wymienić płyn na nowy. Płyn chłodniczy można wymienić samemu. Ważne, by przed każdą wymianą płynu przepłukać układ chłodzenia wodą destylowaną lub przeznaczonym do tego płynem.

Przeczytaj źródło