Projekt budowy linii kolejowej Kuraigino–Kyzyl, z możliwością jej przedłużenia do granicy z Mongolią, to inicjatywa, nad którą pracują władze Tuwy (autonomiczna rosyjska republika Tuwy) - donosi rosyjski dziennik "Kommiersant".
Planowane zaangażowanie chińskich i mongolskich partnerów ma na celu przyspieszenie realizacji tego przedsięwzięcia. Propozycja obejmuje również rozwój infrastruktury energetycznej oraz transportowej w regionie.
W zamian chińscy inwestorzy mogliby otrzymać prawa do zagospodarowania złóż metali rzadkich i ziem rzadkich (REM) w regionie.
Budowa korytarza transportowego
Projekt ten wpisuje się w szerszą strategię tworzenia Centralno-Euroazjatyckiego Korytarza Transportowego, który ma połączyć Rosję, Mongolię oraz Chiny - zaznacza Kommiersant.
Jak podają władze Tuwy, podpisanie ramowego porozumienia z mongolską grupą "Chinggis Khaan", będącą partnerem China Railways, odbędzie się w ramach nadchodzącego Forum Regionów Mongolii i Rosji w Irkucku.
Infrastruktura w zamian za zasoby
Nie brakuje jednak wątpliwości dotyczących tej inwestycji. Eksperci wskazują, że model "infrastruktura w zamian za zasoby", znany z praktyk chińskich, nie jest szeroko stosowany w Rosji. Moskwa nie koniecznie będzie chciała oddać dostęp do kluczowych zasobów.
Z kolei rozwój głębszej obróbki surowców w samej Rosji mógłby pozostawać w konflikcie z interesami Chin, które koncentrują się na kontrolowaniu surowców mineralnych, a zwłaszcza metali ziem rzadkich.
Źródło: kommersant.ru

3 tygodni temu
16




English (US) ·
Polish (PL) ·