Influencer marketing coraz częściej zastępuje tradycyjną reklamę

3 tygodni temu 19
Jeśli influencerzy odnoszą jakiekolwiek korzyści z publikowanych treści, to taki materiał musi zostać oznaczony jako reklamowy – nawet jeśli osoby te formalnie nie prowadzą działalności gospodarczej. Jeśli influencerzy odnoszą jakiekolwiek korzyści z publikowanych treści, to taki materiał musi zostać oznaczony jako reklamowy – nawet jeśli osoby te formalnie nie prowadzą działalności gospodarczej. / Shutterstock

Odbiorcy traktują influencerów jak swoich znajomych i mają do nich większe zaufanie niż do aktorów w reklamach. Płatna współpraca wiąże się jednak z wyzwaniami prawnymi. Jak zapewnić przejrzystość działania celebrytów? Jak chronić konsumentów? Odpowiedź zależy od jurysdykcji.

Idea bycia influencerem nie jest nowa. Już w XVIII w. Josiah Wedgwood promował swoje wyroby (z powodzeniem), przedstawiając się jako „ceramik Jej Królewskiej Mości”. Dwa wieki później (w 1931 r.) Coca-Cola wykorzystała wizerunek Świętego Mikołaja, pokazując, że dzięki sympatii do niego można sprzedać więcej niż przez jakiekolwiek hasło reklamowe.

Dzisiejszy influencer to nowoczesna ewolucja tej koncepcji. Z tą różnicą, że zasięg jest globalny, a wpływ – natychmiastowy. Influencerzy to osoby, które budują lojalne społeczności oparte na wspólnych zainteresowaniach i emocjach. Ich największym kapitałem jest zaufanie. Odbiorcy często uważają ich za swoich znajomych. Socjologowie nazywają takie zjawisko relacją paraspołeczną – to jednostronne przeświadczenie, że znamy kogoś osobiście, chociaż nigdy go nie spotkaliśmy. Odbiorcy postrzegają influencerów jako autentycznych, co jest ich największym atutem.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Zapisz się na newsletter

Otrzymuj codziennie rzetelne informacje o zmianach w prawie i podatkach oraz aktualności istotne dla przedsiębiorców.

Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich

Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.

success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Zobacz

Popularne Zobacz również Najnowsze

image for background

logo www.GazetaPrawna.pl

Przejdź do strony głównej

Przeczytaj źródło