Inflacja z bliska: nie tylko skala, lecz także częstotliwość

4 tygodni temu 22
Inflacja nie jest zjawiskiem jednorodnym, a modele, które sprawdzają się w warunkach umiarkowanej inflacji, mogą być niewystarczające, gdy presja cenowa rośnie. Inflacja nie jest zjawiskiem jednorodnym, a modele, które sprawdzają się w warunkach umiarkowanej inflacji, mogą być niewystarczające, gdy presja cenowa rośnie. / Shutterstock

Inflacja nie jest zjawiskiem jednorodnym, a modele, które sprawdzają się w warunkach umiarkowanej inflacji, mogą być niewystarczające, gdy presja cenowa rośnie. Choć najbardziej oczywistym skutkiem inflacji jest spadek siły nabywczej pieniądza, coraz więcej badań pokazuje, że nie tylko skala wzrostów cen ma znaczenie.

Wysoka inflacja w ostatnich latach stała się jednym z kluczowych tematów społecznych i gospodarczych – zarówno w Polsce, jak i na świecie. Gwałtowny wzrost cen odczuli wszyscy konsumenci, a jego skutki regularnie trafiają na pierwsze strony gazet. Choć najbardziej oczywistym skutkiem inflacji jest spadek siły nabywczej pieniądza, coraz więcej badań pokazuje, że nie tylko skala wzrostów cen ma znaczenie. Istotna jest również ich częstotliwość.

W okresach wysokiej inflacji ceny nie tylko rosną bardziej – zmieniają się także częściej. Konsument nie ma czasu oswoić się z jedną podwyżką, gdy już pojawia się kolejna. To zjawisko, choć intuicyjnie dostrzegalne, zostało dokładnie przeanalizowane przez Etienne'a Gagnona – ekonomistę amerykańskiej Rezerwy Federalnej. W swoich badaniach wykorzystał on wyjątkowo bogaty zestaw danych z Meksyku, obejmujący ponad 4 mln obserwacji cenowych z lat 1994–2002.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

logo Paweł Struski

Paweł Struski

Autor jest ekonomistą GRAPE

Zapisz się na newsletter

Otrzymuj codziennie rzetelne informacje o zmianach w prawie i podatkach oraz aktualności istotne dla przedsiębiorców.

Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich

Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.

success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Zobacz

Popularne Zobacz również Najnowsze

image for background

logo www.GazetaPrawna.pl

Przejdź do strony głównej

Przeczytaj źródło