Import samochodów z Dubaju – koszty, formalności, ciekawostki i praktyczne wskazówki

3 dni temu 5

Dubaj to region, z którego coraz częściej importowane są samochody do Polski. Osoby zainteresowane taką opcją szukają nie tylko egzotyki, ale również luksusowych aut, a jednocześnie okazji cenowej. Jednak w każdym przypadku związanym z importem pojazdów niezbędne jest dopełnienie określonych formalności, a także zapoznanie się z kosztami oraz możliwym ryzykiem. Poniżej znajdziesz kompleksowy przewodnik dotyczący importu samochodów z Dubaju. Co warto wiedzieć, zanim zdecydujemy się na ten krok i kiedy jest to dobra decyzja?

Dlaczego import aut z Dubaju cieszy się coraz większym powodzeniem?

Jednym z najważniejszych aspektów w importowaniu aut z Dubaju i Zjednoczonych Emiratów Arabskich jest fakt, że pojazdy ściągane stamtąd bywają tańsze nawet o 20 do 40% niż te same egzemplarze z rynków europejskich. Auta z Dubaju często pochodzą z rynku, gdzie wyposażenie dostępne jest w wersji premium, czyli bogatszej niż europejskie.

Ponadto Dubaj będący miastem-państwem to również bogaci mieszkańcy oraz wielu zagranicznych rezydentów. Rynek samochodów jest tam szczególnie bogaty w marki luksusowe, a także modele egzotyczne. Można więc znaleźć propozycje rzadko spotykane w Polsce i będące spełnieniem marzeń wielu motoryzacyjnych freak’ów.

   

Dubaj wyróżnia się również doskonałą infrastrukturą logistyczną. Oferuje dostęp do stref wolnocłowych, a także portów i hubów przeładunkowych. Świadczą o tym choćby dane z 2024 roku. Operator DP World obsłużył aż 1,3 miliona pojazdów w swoich terminalach w Dubaju. To aż o 53,6% więcej niż w roku wcześniejszym. Na uwagę zasługuje także strefa wolnocłowa Jebel Ali Free Zone (JAFZA) będąca bardzo ważną częścią motoryzacyjnej strategii dla tego regionu.

Rynek samochodów używanych w Dubaju i całych Zjednoczonych Emiratach Arabskich jest bardzo silny i z roku na rok staje się coraz potężniejszy. Dotyczy to także aut elektrycznych.  Na ściągnięcie auta z Dubaju decyduje się także coraz więcej polskich kierowców. Orientacyjny koszt importu samochodu z Dubaju to obecnie około 25 0000-35 000 zł w zależności od samego procesu transportowego, niezbędnych opłat i modelu pojazdu. Przy tamtejszych cenach zwłaszcza aut luksusowych cała procedura może być bardzo opłacalna.

Import samochodu z Dubaju – krok po kroku

Biorąc pod uwagę specyfikę importu auta ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a także polskie regulacje prawne i poszczególne działania można wyróżnić następujące kroki w całym procesie sprowadzania samochodu z Dubaju.

Krok 1 – Wybór modelu pojazdu i zweryfikowanie oferty

Cały proces importowy rozpoczyna się od wyszukania odpowiedniego samochodu w Dubaju zarówno na rynku lokalnym, jak i za pośrednictwem aukcji eksportowych. Następnie konieczne jest sprawdzenie specyfikacji pojazdu. Trzeba zweryfikować tu dane silnika, a także odnoszące się do wersji pojazdu. Sprawdzić należy także czy auto oferowane jest na rynku GCC czy pochodzi z wersji europejskiej. Istotna jest również historia auta, w tym jego ewentualna  powypadkowość oraz stan licznika.

Krok 2 – Kupno i przygotowanie do transportu

Następny etap to ostateczne uzgodnienie ceny, a także forma zapłaty i uzyskanie wymaganych dokumentów. Potrzebny będzie dowód zakupu, faktura, a także zwolnienie z rejestracji w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Po uzyskaniu odpowiedniej dokumentacji można zająć się organizacją transportu. Odpowiednim wariantem jest tu transport morski kontenerowy lub RoRo. 

Krok 3 – Transport i odprawa eksportowa w ZEA

Zakupiony pojazd musi zostać załadowany do kontenera lub na statek w jednym z portów w Dubaju. Trzeba tu pamiętać także o dokumentacji eksportowej. Najczęściej etap dostarczenia auta drogą morską z Dubaju trwa od 20 do 35 dni.

Szczegółowe kwestie niezbędnych dokumentów dla importu aut z Dubaju opisujemy w dalszej części artykułu. 

Krok 4 – Formalności importowe w UE

Kiedy auto dostarczone zostanie do portu na terenie Unii Europejskiej, następuje jego odprawa celna, a także rozliczenie podatku VAT i akcyzy. Wysokość tych opłat zależy od stanu samochodu i rocznika. Następnie konieczne jest dokonanie przeglądu technicznego oraz adaptacji np. w zakresie homologacji czy świateł. To niezbędne szczególnie wtedy, gdy sprowadzamy auto w wersji GCC lub niewystępującej w wersji europejskiej. 

Dokumenty i formalności niezbędne podczas importu aut z Dubaju

Aby import samochodu z Dubaju przebiegł bez problemów, niezbędne jest dopełnienie określonych formalności podatkowych, celnych, jak i technicznych. Odpowiednie przygotowanie niezbędnych dokumentów pozwala uniknąć dodatkowych kosztów, a także opóźnień czy też problemów przy późniejszej rejestracji pojazdu.

Dokumenty potrzebne do odprawy i rejestracji auta z Dubaju w Polsce

Aby możliwe było odprawienie, a także zarejestrowanie w Polsce auta kupionego i sprowadzonego z Dubaju, należy przygotować takie dokumenty jak:

  • umowa kupna-sprzedaży lub faktura zakupu – potwierdza zarówno własność, jak i cenę pojazdu,
  • dowód zapłaty – mogą wymagać go służby celne przy określaniu wartości celnej auta,
  • dubajski dowód rejestracyjny (Vehicle Export Certificate) – potwierdza wyrejestrowanie auta w Zjednoczonych Emiratach Arabskich,
  • certyfikat pochodzenia (Certificate of Origin) – dokument ten wystawiają dubajskie władze eksportowe i jest on niezbędny dla przeprowadzenia procedur eksportowych w Dubaju,
  • konosament (Bill of Landing) – dokument przewozowy od podmiotu spedycyjnego potwierdzający transport morski,
  • pełnomocnictwo lub dowód tożsamości importera – niezbędne, gdy odprawa prowadzona jest przez agencję celną.  

Procedura podatkowa i celna

Po dotarciu auta z Dubaju do portu w UE ma miejsce odprawa celna. Dla tego etapu niezbędne są takie dokumenty i formalności jak:

  • zgłoszenie celne – dokonywane jest w urzędzie celnym i często zlecane agencji celnej,
  • cło – opłata wynosząca najczęściej 10% wartości pojazdu dla samochodów osobowych, jeśli auto pochodzi spoza obszaru UE,
  • akcyza – opłata dotycząca wszystkich aut osobowych sprowadzanych spoza terenu UE. W przypadku pojemności silnika do 2000 cm³ jest to 3,1% wartości auta, natomiast powyżej 2000 cm³ – 18,6%,
  • podatek VAT – wynosi 23%. Wartość ta naliczana jest od wartości samochodu powiększonej o cło,
  • tłumaczenie dokumentów – w procesie importu auta z Dubaju wszelkie dokumenty muszą zostać przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego z języka arabskiego lub angielskiego na język polski.

Kwestie techniczne i rejestracyjne po imporcie do Polski

Po zakończeniu odprawy celnej i uiszczeniu niezbędnych opłat konieczne jest spełnienie wymagań związanych z dopuszczeniem auta z Dubaju do ruchu po europejskich, w tym polskich drogach. W związku z tym potrzebne jest:

  • badanie techniczne, podczas którego potwierdzona zostanie sprawność pojazdu i zgodność z normami obowiązującymi w Polsce,
  • dostosowanie samochodu – najczęściej przy imporcie samochodów z Dubaju wykonuje się wymianę reflektorów, instalację świateł przeciwmgielnych czy zmianę prędkościomierza na wskazujący km/h zamiast mile,
  • świadectwo zgodności lub zaświadczenie Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, jeśli auto nie posiada europejskiej homologacji,
    wniosek o rejestrację auta złożony w wydziale komunikacji.

Podczas rejestracji pojazdu niezbędne jest dostarczenie faktury lub umowy kupna-sprzedaży, zaświadczenia o akcyzie, dokumentów celnych, dowodu tożsamości i wyniku badania technicznego.

Import auta z Dubaju na własną rękę bywa dość skomplikowanym procesem, szczególnie w zakresie organizacji stosownych dokumentów. Dlatego szczególnie przy pierwszym imporcie warto to zadanie zlecić agencji celnej. Dobrze jest też zadbać o ubezpieczenie transportowe, które zabezpieczy pojazd podczas rejsu. Jeśli planujemy kupić auto w Dubaju osobiście i sami dostarczyć je z miejsca zakupu do portu, potrzebne będą dubajskie tymczasowe tablice eksportowe.

Na co zwrócić uwagę przy imporcie auta z Dubaju – pułapki i ryzyka

Auta w Zjednoczonych Emiratach Arabskich bardzo często dostosowywane są w swoich warunkach do tamtejszych wymogów czy panującego klimatu. To inne standardy dotyczące np. mocniejszej klimatyzacji, braku homologacji europejskiej czy innego oprogramowania. Przygotowanie takiego samochodu może wygenerować dodatkowe koszty, co trzeba wziąć pod uwagę, planując zakup. Niekiedy przystosowanie pojazdu może być problematyczne i znacznie wydłużyć procedurę rejestracyjną.

Warto też mieć na uwadze, aby dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu. W ZEA panują specyficzne warunki klimatyczne. Większość aut używanych poddawana tam jest ekspozycji na bardzo wysokie temperatury, ale też miewa ukryte wady i usterki. Trzeba dokładnie sprawdzać numer VIN. 

Trzeba mieć też na uwadze procedurę transportową. Przewóz morski może się wydłużyć lub ulec skomplikowaniu np. z powodu braku odpowiednich dokumentów. Dlatego tak ważne jest właściwe i szczegółowe zadbanie o kwestie formalne.

Import samochodów z Dubaju – kiedy warto?

Import auta z Dubaju warto rozważyć szczególnie ze względu na możliwość zakupu pojazdu za dużo niższą cenę niż w Polsce czy krajach europejskich. To również szansa na dostęp do bardzo dobrego wyposażenia i mniej popularnych, a także limitowanych modeli pojazdów. Trzeba też mieć na uwadze, że infrastruktura logistyczna w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a szczególnie Dubaju sprzyja eksportowi samochodów. Może to stanowić zatem ułatwienie dla całego procesu.

Jednocześnie warto pamiętać, że import auta z Dubaju to ryzyko, które wiąże się z wersją samochodu, homologacją czy jego adaptacją. Takie działania mogą wygenerować dodatkowe koszty zarówno w zakresie dostosowania formalności, jak i samego transportu auta. Trzeba też mieć na uwadze czas realizacji importu. Cała procedura potrwa dłużej niż zakup na rynku lokalnym. Import auta w Dubaju to także ryzyko ukrytych kosztów, a także nabycia pojazdu z wadami technicznymi. 

Import samochodu z ZEA może jednak zakończyć się szczęśliwie i być bardzo dobrym wyborem, jeżeli weźmiemy pod uwagę wszelkie niezbędne aspekty i dobrze przemyślimy, a następnie właściwie zorganizujemy zakup takiego pojazdu.

Przeczytaj źródło