Ile na wartości tracą chińskie auta? Mamy twarde dane

1 dzień temu 6
  • Chińskie samochody zdobywają popularność w Polsce, ale dominuje jedna marka
  • Aktualnie co trzecia marka samochodów osobowych dostępna w Polsce pochodzi z Chin
  • Pokazujemy, które chińskie samochody najmniej tracą na wartości
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Auta chińskich producentów są już zauważalnie obecne na rynku samochodów używanych, choć ich obecność notuje się na znacznie mniejszą skalę, niż ma to miejsce w przypadku samochodów nowych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jakie chińskie samochody są najpopularniejsze w Polsce?

Ile tracą na wartości samochody marki MG?

Ile marek samochodów w Polsce pochodzi z Chin?

Jak zmieniają się preferencje zakupowe polskich kierowców?

Przeczytaj także: Grzech dziś kupić chińskiego SUV-a. Są tanie, póki nie podzwonisz. Dowiedziałem się rzeczy szokujących

Które chińskie auta są najpopularniejsze w Polsce?

Jak wynika z danych Carfax największą popularnością cieszą się auta MG, chińskiej marki, która jest w Polsce obecna od dwóch lat. Stanowią one aż 80 proc. samochodów chińskiej produkcji w liczącej ponad 23 mln używanych aut polskiej bazie. Kolejne miejsca zajmują marki: BAIC (15 proc.), BYD (2 proc.), Maxus (1 proc.) oraz GWM (1 proc.).

— "Wejście chińskich marek samochodowych jest bez wątpienia jednym z najważniejszych od lat wydarzeń dla polskiego rynku motoryzacyjnego i fundamentalnie zmieni on zasady gry, szczególnie w segmencie aut używanych. Chińskie marki oferują fabrycznie nowe pojazdy w cenach, które do tej pory zarezerwowane były dla kilkuletnich aut używanych popularnych marek europejskich. Stawia to konsumenta przed zupełnie nowym wyborem. Sprzedawcy używanych samochodów, aby w ogóle znaleźć nabywcę, będą zmuszeni do radykalnej obniżki cen, poczynając od najmłodszych pojazdów, a na najstarszych kończąc. Można śmiało powiedzieć, że nadchodzi koniec ery "trzymania ceny", a utrata wartości popularnych dotąd modeli znacząco przyspieszy". — mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska. — Ta rewolucja mocno uderzy również w dotychczasowy model biznesowy, na którym opierał się polski rynek, czyli masowy import samochodów z Europy Zachodniej. Oczywiście nie zostanie on całkowicie zatrzymany, ale z pewnością ulegnie znacznemu ograniczeniu i zmieni swoją strukturę. Przestanie się opłacać sprowadzanie kilkuletniego auta, jeśli jego cena, po doliczeniu marży, będzie musiała konkurować z nowym chińskim samochodem z gwarancją. Import prawdopodobnie utrzyma się w niszach: w segmencie premium, gdzie prestiż marki takiej jak BMW czy Audi wciąż będzie wygrywał (przynajmniej jeszcze przez jakiś czas), oraz w kategorii aut najtańszych, kilkunastoletnich, których cena i tak znajduje się znacznie poniżej progu wejścia dla nowego pojazdu".

MG ZS Hybrid +

MG ZS Hybrid +Żródło: Auto Świat / Piotr Szypulski

Ile marek samochodów w Polsce pochodzi z Chin?

— W ostatnich dwóch latach w naszym kraju pojawiło się ponad dwadzieścia dalekowschodnich marek, kolejnych kilkanaście zakomunikowało wejście na polski rynek w najbliższych miesiącach. Efekt? Już co trzecia spośród niemalże siedemdziesięciu dostępnych na naszym rynku marek samochodów osobowych pochodzi z Chin — mówi na ten temat Cezary Spychała, Kierownik Działu RV i TCO w Info-Ekspert. — Atrakcyjne ceny oraz standard wyposażenia i coraz wyższa jakość przełamują stereotypy i powodują, że ten wzrost popularności ma stabilny charakter. Wszystko wskazuje na to, że ten trend będzie kreować wartości zarówno nowych, jak i używanych pojazdów — już w krótkoterminowej perspektywie. Filarami budującymi wartość produktu są subiektywne doświadczenia użytkowników oraz obiektywne wskaźniki, na przykład statystyki awaryjności".

Jak zmieniają się preferencje zakupowe polskich kierowców?

Według danych Carfax polscy klienci znacznie zmienili swoje preferencje konsumenckie. Latami, godzili się na wysokie przebiegi i niepewną przeszłość w imię tego, by poruszać się autem którejś z prestiżowych marek. Dziś podejście jest znacznie bardziej pragmatycznie.

Robert Lewandowski, Business Development Manager Carfax Polska, tak komentuje te zmiany: — 'Jesteśmy świadkami głębokiej zmiany preferencji samych konsumentów. Przez lata Polacy akceptowali wysokie przebiegi i niepewną historię serwisową, byle tylko jeździć autem "sprawdzonej" lub "prestiżowej" marki. Dziś to się zmienia. Chińskie firmy, podobnie jak kiedyś Dacia, udowadniają, że Polacy potrafią kupować pragmatycznie. Długa gwarancja daje spokój ducha, którego nie zapewni żaden używany samochód. Nowoczesne wyposażenie, dostępne w standardzie, staje się ważniejsze niż logo na masce. Nie oznacza to, że samochody powypadkowe, ze szkodami czy z bardzo dużymi przebiegami, całkowicie stracą klientów, jednak i one będą musiały być radykalnie tańsze, aby uzasadnić ryzyko zakupu. To prawdziwy reset rynku. Najwięcej stracą obecni posiadacze i sprzedawcy kilkuletnich aut popularnych marek, ponieważ ich pojazdy będą tracić na wartości szybciej niż kiedykolwiek. Wielkim wygranym tej sytuacji jest natomiast konsument, który otrzymuje znacznie szerszy wybór: może kupić fabrycznie nowy samochód z długą gwarancją lub zapłacić znacznie mniej niż dotychczas za auto używane. Ta przyszłość może się zmienić, jeśli chińskie marki będą zmuszone wycofać się z europejskich rynków (np. z powodów politycznych) albo jakość ich pojazdów w dłuższej perspektywie okaże się na tyle niezadowalająca, że rynek je odrzuci.

Ile tracą na wartości chińskie samochody w Polsce?

Dla klientów, którzy już zdecydowali się na zakup chińskiego samochodu, jedną z najważniejszych rzeczy jest jednak to, ile ich auto będzie warte w momencie odkupu, czy jego dalszej odsprzedaży, i to ile samochód danej marki rocznie traci na wartości.

MG HS

MG HSMG

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez Carfax we współpracy z Info-Ekspert, najniższą utratę wartości po czterech latach eksploatacji i 60 tys. km przebiegu wykazują auta marki MG. Zachowują one 48,3 proc. swojej wyjściowej wartości. Nieco mniej wartości zachowują samochody marki BAIC - 47,2 proc. W przypadku aut marki BYD wartość po czterech latach i 60 tys. km wynosi 44,7 proc. ich pierwotnej wartości.

Przeczytaj źródło