​Historyczny rejs do Gdańska. Ekspresowa dostawa z Chin

2 tygodni temu 9
  • Do gdańskiego portu zawinął pierwszy w historii kontenerowiec, który pokonał ekspresową trasę z Chin do Europy przez Przejście Północno-Wschodnie. Nowy szlak znacząco skraca czas transportu i omija niebezpieczne regiony, co może zrewolucjonizować światową logistykę.

    • Pierwszy kontenerowiec z Chin dotarł do Gdańska przez Przejście Północno-Wschodnie.
    • Nowa trasa skraca czas transportu z około 40 do 18 dni.
    • Szlak omija regiony zagrożone piractwem i niestabilnością polityczną.
    • Więcej ciekawych informacji z Polski i świata znajdziesz na RMF24.pl.

    W niedzielę rano do portu w Gdańsku wpłynął kontenerowiec "Istanbul Bridge", który jako pierwszy pokonał trasę z Chin do Europy przez Przejście Północno-Wschodnie. Statek o długości 294 metrów wyruszył 23 września z chińskiego portu Ningbo-Zhoushan, przewożąc m.in. moduły magazynowania energii oraz towary e-commerce.

    Nowa trasa prowadzi przez Północną Drogę Morską, biegnącą wzdłuż północnych wybrzeży Syberii przez Morze Arktyczne. Dzięki temu czas transportu z Azji Wschodniej do Europy został skrócony o połowę - z około 40 do 18 dni. Dodatkowo szlak omija regiony zagrożone piractwem oraz obszary o niestabilnej sytuacji politycznej, co zwiększa bezpieczeństwo przewozów.

    Przygotowania do pierwszego rejsu trwały ponad trzy lata. Obejmowały one modernizację floty, szkolenia załóg oraz rozwój zaawansowanych systemów meteorologicznych i nawigacyjnych, niezbędnych do żeglugi w trudnych warunkach Arktyki. Pomimo niesprzyjających warunków pogodowych na północnym Atlantyku, które chwilowo wymusiły obniżenie prędkości, statek dotarł do Europy zgodnie z planem.

    W okresie zimowym, gdy żegluga przez Północną Drogę Morską jest niemożliwa, armator planuje rozwój alternatywnego rozwiązania - "East Europe Express". System ten ma łączyć transport morski przez Kanał Sueski z kolejowym dostarczaniem towarów do terminali w Europie Środkowej. Dzięki temu towary z Chin będą mogły dotrzeć do Europy w ciągu 25 dni, zapewniając całoroczną ciągłość dostaw.

Dalsza część artykułu pod materiałem video:

Przeczytaj źródło