Czerwiec przyniósł kibicom rozczarowanie stylem i wynikiem meczu z Finlandią, ale równocześnie wywołał ogromne emocje wokół spraw pozasportowych. Zmiana opaski kapitańskiej, rezygnacja z występów w kadrze Roberta Lewandowskiego oraz głośne wypowiedzi selekcjonera Michała Probierza sprawiły, że reprezentacja była na ustach całego kraju.
Jan Urban w mediach. Nowe dane
Według danych IMM statystycznie osoba powyżej 15. roku życia mogła wtedy mieć kontakt z informacjami o czerwcowym zgrupowaniu aż 35 razy. Dyskusja wzbudziła też duże zaangażowanie użytkowników mediów społecznościowych. Pod postami odnotowano aż 6,7 mln interakcji (komentarze, reakcje, udostępnienia).
We wrześniu zasięg informacji o kadrze był dwukrotnie mniejszy (18 kontaktów na statystyczną osobę). Mecze z Holandią i Finlandią oraz konferencja prasowa nowego selekcjonera Jana Urbana wywołały 3,6 mln interakcji użytkowników.
W czerwcu mieliśmy do czynienia z mieszanką sportowych rozczarowań i pozaboiskowych historii – od decyzji personalnych, przez zmianę opaski kapitańskiej, po publiczne wypowiedzi selekcjonera. To wszystko tworzyło dynamiczny, wręcz tabloidowy klimat, który przyciągał uwagę nawet tych osób, które na co dzień nie śledzą piłki nożnej. Wrześniowe zgrupowanie było bardziej stonowane i skupione na grze. Widać tu wyraźnie, że nie tylko wyniki sportowe, lecz konflikty, napięcia i wyraziste narracje, przyciągają masową uwagę nie tylko internautów, ale także dziennikarzy
tłumaczy Tomasz Lubieniecki, kierownik Działu Raportów Medialnych IMM
W czerwcu w sieci dominowały wpisy krytyczne wobec selekcjonera i decyzji personalnych, z licznymi emocjonalnymi reakcjami.
Wrzesień z kolei przyniósł bardziej wyważone komentarze – z wyłączeniem kontrowersji przy powołaniu Kamila Grosickiego, który ogłaszał wcześniej zakończenie kariery – wielu użytkowników skupiało się na ocenie gry, a mniej na kulisach i konfliktach.
We wrześniu odnotowano 4 razy mniej wpisów krytycznych w mediach społecznościowych w porównaniu ze zgrupowaniem czerwcowym – pokazują dane IMM.
Analizę przeprowadzono na podstawie przekazów w polskiej prasie, radiu, telewizji, portalach internetowych i social mediach w dniach 2-10 czerwca oraz 1-7 września 2025 roku. Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści oraz organicznych zasięgów kanałów mediów społecznościowych.