Jako pierwszy informacje o współpracy grupy komunikacyjnej Stagwell (należą do niej agencje Assembly, 72andSunny, Allison+Partners czy Anomaly) z rządem Izraela podał portal Drop Site News.
Wizerunek Izraela ucierpiał z powodu sposobu prowadzenia działań wojskowych w Gazie po brutalnym ataku Hamasu na Izrael 7 października 2023 roku. Część komentatorów uważa izraelską odpowiedź za równą ludobójstwu, inni twierdzą, że kraj ma pełne prawo do agresywnej obrony po ataku.
Stagwell Global to firma założona przez znanego stratega politycznego Marka Penna, pełniącego funkcję prezesa i dyrektora generalnego. Penn wpłacił 100 000 dolarów na AIPAC po 7 października 2023 roku, a jego związki z Likudem sięgają kampanii Menachema Begina w 1981 roku.
Penn był też bliskim doradcą prezydenta Billa Clintona, ale później stał się częstym gościem Fox News i sojusznikiem Donalda Trumpa. Stagwell jest właścicielem SKDK – firmy współzałożonej przez Anitę Dunn, doradczynię Joe Bidena. W lutym SKDK zarejestrowało współpracę z izraelskim MSZ. Grupa Stagwell ma być także bliska podpisania kontraktu bez przetargu z administracją Donalda Trumpa na badanie postaw Amerykanów wobec szczepionek.
Szerokie badania sondażowe
Badania sondażowe i fokusowe dla rządu Izraela miały ustalić, co opinia publiczna wie o trwającym ataku na Gazę oraz jakie ma obecnie nastawienie wobec Izraela. Według ujawnionych dokumentów, projekt objął badania wśród ponad 13 000 osób i testowanie przekazów kampanii mających na celu poprawę wizerunku Izraela na arenie międzynarodowej. Rekomendacje obejmowały narrację emocjonalną, komunikację dotyczącą terroryzmu oraz łączenie radykalizmu islamskiego z konfliktem.
Częścią projektu realizowanego przez Stagwell jest także "Faza 3", w której badanym w USA i Europie pokazywano filmy z różnymi przekazami, aby sprawdzić, który jest najskuteczniejszy.
Pytano też respondentów w USA, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Francji, ile osób ich zdaniem Izrael zabił w Gazie i jaki odsetek z nich to cywile. We wszystkich krajach większość odpowiedzi wskazywała, że ofiarami byli "głównie cywile".
Według badania najlepszą strategią Izraela jest wzbudzanie strachu przed "radykalnym islamem" i "dżihadyzmem". Podkreślanie izraelskiego wsparcia dla praw kobiet i osób LGBT, jednocześnie eksponując groźbę, że Hamas chce "zniszczyć wszystkich Żydów i szerzyć dżihadyzm", zwiększało poparcie dla Izraela średnio o ponad 20 punktów procentowych w każdym z krajów. Raport konkluduje: "Zwłaszcza gdy sytuacja w Gazie zostanie rozwiązana, przestrzeń do poprawy jest bardzo duża we wszystkich krajach."
W prezentacji Stagwell podkreślono również, że koncepcja "radykalnego dżihadyzmu" jest "uniwersalnie skuteczna" wśród odbiorców konserwatywnych. Zasugerowano, że łączenie radykalnego dżihadyzmu z pragnieniem dominacji nad innymi religiami dobrze działa jako narzędzie komunikacyjne.
Agencja nie zaprzecza informacjom o współpracy
W oświadczeniu dla portalu Marketing - Interactive, grupa Stagwell potwierdziła, że nad projektem pracował niewielki zespół, ale podkreślono, że każda agencja w strukturze grupy działa autonomicznie, a portfolio obejmuje klientów "po obu stronach spektrum politycznego i tematycznego".
Współpracę Stagwell z rządem Izraela nagłośniła na LinkedIn i ostro skrytykowała Zoe Scaman, konsultantka strategiczna z Wielkiej Brytanii. "Netanjahu potrzebował rozwiązania: jak sprawić, by systematyczne zabijanie dzieci było akceptowalne dla zachodniej publiczności? Stagwell przyjął kontrakt" – zauważyła.
"To jest podręcznik strategii, który dostarczyli. Podręcznik do fabrykowania przyzwolenia na ludobójstwo, napisany specjalnie dla reżimu Netanjahu: Przemianować masowe morderstwa na "samoobronę". Zalewaj zachodnie media społecznościowe skoordynowanymi kłamstwami, aż prawda zniknie. Ukradnij postępowy język – prawa kobiet, ochronę LGBTQ+ – i użyj go jako przykrywki do mordowania rodzin. Wdrażaj kampanie strachu "islamskiego terroru", aby usprawiedliwić palenie dzieci żywcem. Wykorzystaj zachodni rasizm jako broń – w końcu 75% Europejczyków już teraz boi się radykalnego islamu" – skomentowała Zoe Scaman.
Wezwała pracowników agencji należących do Stagwell, aby z nich "odeszli".
"Wiem, że nie wybrałeś tego. Pracowałeś dla agencji, które obiecywały kreatywność, kulturę, cel. Wierzyłeś w tę pracę. Wierzyłeś w tworzenie czegoś znaczącego. Ale teraz wasze wypłaty pochodzą z tej samej firmy, która właśnie dostarczyła rządowi Netanjahu podręcznik marketingowy o ludobójstwie. Każda zdobyta nagroda, każda kampania kulturalna, którą celebrujesz, każdy celowy brief, który wypełniasz – wszystko to generuje dochody dla firmy, która uczy ludobójcze reżimy, jak sprawić, by mordowanie dzieci było akceptowalne dla zachodnich demokracji – napisała.
Warto zaznaczyć, że na początku tego roku dyrektor generalny Stagwell, Mark Penn, podczas telekonferencji wynikowej zaznaczył, że firma mocniej postawi na zdobywanie kontraktów rządowych, które – jak uważa – stanowią ogromną szansę dla spółki.
Kilka dni temu Stagwell zawarł joint venture z siecią sklepów Żabka Polska na uruchomienie narzędzia In-Pulse, służącego do analizy i angażowania konsumentów w czasie rzeczywistym.
Wiosną 2022 ten amerykański holding reklamowy przejął udziały w agencji Brand New Galaxy, która w połowie 2024 roku przeszła rebranding – teraz działa jako Assembly.