- GDDKiA zaprezentowała sześć wariantów przebiegu nowej trasy S7 łączącej Kraków z Myślenicami.
- Inwestycja ma być gotowa w ciągu 10-15 lat i ma odciążyć ogromny ruch na Zakopiance
- Proponowane warianty trasy różnią się lokalizacją początku drogi, ale każda rozpoczyna się na południu Krakowa
- Prezydent Krakowa sprzeciwia się wszystkim wariantom, proponując alternatywne rozwiązania omijające miasto, które według GDDKiA nie ma sensu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Zakopianka z roku na rok jest coraz bardziej zakorkowana i już dziś wiadomo, że w przyszłości sytuacja na tej drodze nie ulegnie poprawie, a wręcz z roku na rok będzie się tylko pogarszać. Z tego powodu już od dłuższego czasu mówi się o stworzeniu łącznika między Krakowem a istniejącą już trasą S7 rozpoczynającą się za Myślenicami, by odciążyć wysłużoną Zakopiankę. Niestety w sprawie przebiegu tej drogi nie mogą się dogadać władze Krakowa z GDDKiA. Przedstawione właśnie sześć wariantów trasy tylko dolewają oliwy do ognia.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJakie są różnice między wariantami trasy S7?
Ile kosztuje budowa wariantu E?
Co proponuje prezydent Krakowa zamiast obecnych wariantów?
Na jak długo zaplanowana jest inwestycja trasy S7?
- Przeczytaj także: Minister zatwierdził. Zakopianka i okolice do przebudowy. GDDKiA ma plan
Jakie są proponowane odcinki drogi S7?
Wszystkie proponowane warianty trasy zakładają początek drogi na południu Krakowa. Wariant A rozpoczyna się na węźle Kraków Łagiewniki, wariant B na węźle Kraków Tuchowska (planowanym), a wariant C na węźle Kraków Blacharska (również planowanym).
S7 Kraków-Myślenice. Warianty A, B i CGDDKiA
Kolejne trzy warianty przewidują nieco inny przebieg drogi, która ma być poprowadzona bliżej miejscowości Głogoczów, co pozwoliłoby na połączenie S7 z trasą DK52 znacznie krótszym łącznikiem. Rozpoczęcie wariantów D, E i F jest jednak takie samo, jak przy pierwszych trzech opcjach.
S7 Kraków-Myślenice. Warianty D, E i FGDDKiA
O co chodzi ze sporem o przebieg drogi S7 między Krakowem a Myślenicami?
Na takie rozpoczęcie drogi nie chce się zgodzić Kraków. Aleksander Miszalski, prezydent miasta, już skomentował proponowane przebiegi tras i podkreślił, że nie zgadza się z żadnym z nich. W zamian proponuje on, by droga S7 Kraków — Myślenice przebiegał z ominięciem Krakowa od wschodu lub zachodu od zabudowań. Ponadto w odpowiedzi na proponowany przebieg trasy. Miszalski poinformował o powołaniu specjalnego zespołu, który ma na celu prowadzić rozmowy z GDDKiA i wypracować rozwiązanie dobre również dla mieszkańców.
Czemu trasa S7 musi przebiegać przez Kraków?
GDDKiA z kolei w obszernym komunikacie wyjaśniła, że przebieg drogi z dala od Krakowa, zarówno po stronie wschodniej, jak i zachodniej nie ma sensu, ponieważ nie przejęłaby ona ruchu z najbardziej obleganych miejsc, tj. albo od północy, albo od zachodu. Podczas analizy wstępnej rozważano różne lokalizacje początku trasy, zarówno w Niepołomicach, jak i w Skawinie, jednak ostatecznie zrezygnowano z tych opcji z powodu niewystarczającego przewidywanego ruchu lub ryzyka przeciążenia autostrady A4 i znacznego wydłużenia drogi. Odrzucono także wariant rozpoczynający się w rejonie węzła Kraków Bieżanów, m.in. ze względu na ochronę terenów wpisanych na listę UNESCO w Wieliczce.
- Przeczytaj także: Tak S7 wjedzie do północnej Warszawy. Będą imponujące tunele
Jak wyglądają proponowane warianty trasy S7 Kraków — Myślenice?
Obecnie GDDKiA zakończyła wstępną fazę Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Spośród ośmiu pierwotnych propozycji wybrano sześć wariantów, które zostaną poddane dalszym konsultacjom. Podczas spotkań mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi i propozycje zmian. Na ich podstawie wybrane zostaną trzy ostateczne warianty, które trafią do wniosku o decyzję środowiskową.
- Wariant A: Kraków — Myślenice (24,4 km) i połączenie z S52 BDI (5,5 km)
S7 Kraków-Myślenice. Wariant AGDDKiA
Budowa w takim przebiegu wiązałaby się z koniecznością przejęcia ok. 290 nieruchomości mieszkalnych, a jej koszt to ok. 3,5 mld zł.
- Wariant B: Kraków — Myślenice (24,7 km) i połączenie z BDI (5,5 km)
S7 Kraków-Myślenice. Wariant BGDDKiA
Budowa w takim przebiegu wiązałaby się z koniecznością przejęcia ok. 250 nieruchomości mieszkalnych, a jej koszt to ok. 3,9 mld zł.
- Wariant C: Kraków — Myślenice (23,3 km) i połączenie z BDI (5,5 km)
S7 Kraków-Myślenice. Wariant CGDDKiA
Budowa w takim przebiegu wiązałaby się z koniecznością przejęcia ok. 240 nieruchomości mieszkalnych, a jej koszt to ok. 3,6 mld zł.
- Wariant D: Kraków — Głogoczów — Myślenice (26,2 km)
S7 Kraków-Myślenice. Wariant DGDDKiA
Budowa w takim przebiegu wiązałaby się z koniecznością przejęcia ok. 190 nieruchomości mieszkalnych, a jej koszt to ok. 2,5 mld zł.
- Wariant E: Kraków — Głogoczów — Myślenice (28,3 km)
S7 Kraków-Myślenice. Wariant EGDDKiA
Budowa w takim przebiegu wiązałaby się z koniecznością przejęcia ok. 170 nieruchomości mieszkalnych, a jej koszt to ok. 2 mld zł.
- Wariant F: Kraków — Głogoczów — Myślenice (27,3 km) i połączenie z BDI (1,6 km)
S7 Kraków-Myślenice. Wariant FGDDKiA
Budowa w takim przebiegu wiązałaby się z koniecznością przejęcia ok. 270 nieruchomości mieszkalnych, a jej koszt to ok. 4,1 mld zł.






English (US) ·
Polish (PL) ·