"Gazeta Wyborcza" zamieniła X na BlueSky. Jak wydawca ocenia ten ruch?

1 dzień temu 5
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

Do decyzji o wyjściu z X dojrzewaliśmy od dłuższego czasu. Obserwowaliśmy rosnące udziały fałszywych, trollerskich kont, które coraz mocniej sterują narracją na tej platformie – tak brzmiało uzasadnienie Gazety Wyborczej opuszczenia dawnego Twittera. 

Na platformę X przysłowiowy krzyżyk postawiła też “Krytyka Polityczna”. I podobnie jak Wyborcza czy The Guardian trzyma się swojego postanowienia. Od momentu rezygnacji na swoich profilach na X wymienione serwisy nie opublikowały nowych postów. 

W tym czasie na BlueSky Gazeta Wyborcza zgromadziła 11,5 tys. obserwujących, a The Guardian zawrotne 697 tysięcy. Oba media regularnie, po kilka razy na dzień publikują na platformie linki do swoich artykułów.

“BlueSky pozwala budować społeczność opartą na wiarygodnych informacjach”

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

– Odejście z platformy X było świadomą decyzją "Gazety Wyborczej", wynikającą z rosnącej obecności fałszywych kont, rozpowszechniania dezinformacji oraz nasilającego się hejtu – komentuje Aleksandra Kubrak, PR manager Agory. – Naszym priorytetem jest dostarczanie rzetelnych i sprawdzonych informacji, dlatego postanowiliśmy przenieść naszą aktywność na platformę BlueSky – dodaje.

– Nasz profil na BlueSky cieszy się dużym zainteresowaniem i dynamicznie rośnie liczba obserwujących – przekonuje Aleksandra Kubrak. – Co istotne, przejście na nową platformę nie miało znaczącego wpływu na ruch na naszej stronie Wyborcza.pl, co tylko utwierdza nas w tym, że odbiorcy wciąż poszukują wiarygodnych treści i podążają za nimi niezależnie od miejsca ich publikacji. Zdawaliśmy sobie sprawę z wyzwań, jakie wiązały się z odejściem z X, jednak wierzymy, że konsekwencja w realizowaniu naszej misji przynosi pozytywne efekty i pozwala budować społeczność opartą na wiarygodnych informacjach – dodaje.

Ciekawy jest fakt, że w Agorze tylko Gazeta Wyborcza zdecydowała się opuścić serwis X. Pozostałe brandy na czele z Gazeta.pl regularnie publikują na platformie Elona Muska. Poprosiliśmy również o komentarz w tej sprawie.

– Jeśli chodzi o pozostałe marki mediowe Grupy Agora, to mogę przekazać, że Gazeta.pl, Radio ZET i TOK FM w tej chwili nie mają w planach opuszczenia platformy X i prowadzą na niej działania tak, jak dotychczas – wyjaśnia Aleksandra Kubrak. 

BlueSky świata, a zwłaszcza Polski, nie podbił

W styczniu 2025 serwis miał 224 tysiące aktywnych użytkowników. W maju ich liczba spadła do 178 tysięcy (Gemius / PBI). W ostatnich miesiącach próżno szukać informacji na temat nowych funkcji dodawanych do BlueSky czy dalszego rozwoju platformy. Okazuje się, że działanie przeciwko komuś lub czemuś (w tym przypadku przeciwko Elonowi Muskowi) nie jest odpowiednim motywatorem, który aktywizuje do działania duże grupy ludzi.

Przeczytaj źródło