Francja składa hołd sławnej polskiej artystce. Wielka wystawa twórczości Magdaleny Abakanowicz

1 miesiąc temu 15

"Magdalena Abakanowicz. Splot istnienia" to nawiększa wystawa, jaka kiedykolwiek została poświęcona twórczości tej wybitnej polskiej artystki we Francji. Dlatego też ekspozycja uważana jest przez wielu specjalistów za znaczące wydarzenie kulturalne w Paryżu. Została ona dzisiaj otwarta dla publiczności w renomowanym Muzeum Bourdelle'a. Będzie ją można tam zwiedzać do 12 kwietnia przyszłego roku.

  • Chcesz być na bieżąco? Odwiedź stronę główną RMF24.pl

W jednym ze skrzydeł paryskiego Muzeum Bourdelle'a, które ma powierzchnię ponad 600 metrów kwadratowych i które zostało specjalnie z tej okazji odnowione, można zobaczyć 33 instalacje rzeźbiarskie, 10 tkanin artystycznych, rysunki i fotografie Magdaleny Abakanowicz. Już wcześniej twórczość tej artystki była regularnie prezentowana za granicą - od Stanów Zjednoczonych, przez Japonię, po Europę, a ostatnio w Tate Modern w Londynie i Muzeum Sztuk Pięknych w Lozannie.

Magdalena Abakanowicz, jedna z najwybitniejszych polskich artystek XX wieku, odegrała ogromną rolę w rozwoju sztuki współczesnej, zwłaszcza w dziedzinie tkaniny artystycznej i rzeźby. Jej twórczość, głęboko zakorzeniona w doświadczeniach XX wieku, łączyła w sobie osobistą historię, refleksję nad pamięcią zbiorową oraz odważne przekraczanie tradycyjnych granic sztuki.

Urodzona w 1930 roku w Falentach pod Warszawą, dorastała w czasach pełnych dramatycznych przemian - najpierw II wojny światowej, a potem komunistycznego reżimu. Te doświadczenia, związane z przemocą, niepewnością i konfrontacją jednostki z bezosobową siłą historii, pozostawiły w jej wrażliwości trwały ślad. Właśnie one sprawiły, że w swojej sztuce tak często wracała do tematu człowieka jako istoty kruchej, samotnej, a jednocześnie zanurzonej w tłumie.

Światową sławę przyniosły jej przede wszystkim "abakany" - monumentalne, przestrzenne formy z włókien, które stworzyły nową jakość w sztuce tkaniny. Nie były już one dekoracyjnymi arrasami ani tradycyjną tkaniną użytkową, lecz rzeźbami z miękkiego materiału, organicznymi, "żywymi" strukturami przenikającymi przestrzeń. Abakanowicz przekształciła w pewnym sensie sztukę włókna w medium ekspresji rzeźbiarskiej, stając się pionierką trendu zwanego "fiber art.", który od lat 60. zaczął zdobywać uznanie na całym świecie.

W latach 70. i 80. jej zainteresowania przesunęły się w stronę rzeźby figuratywnej. Powstały wtedy słynne cykle takie jak "Plecy", "Postacie siedzące" czy "Tłum". Te grupy wielokrotnych, odlewniczych form ludzkich - często pozbawionych głów, indywidualnych rysów, a czasem nawet rąk - stały się, zdaniem wielu specjalistów, symbolicznym komentarzem do kondycji człowieka XX wieku, uwikłanego m.in. w systemy totalitarne, które redukują jednostkę do anonimowego elementu masy. Mimo to każda z jej figur, które na pierwszy rzut oka były powielane, miała indywidualne cechy, co podkreślalo napięcie między jednostką a zbiorowością.

Abakanowicz tworzyła również liczne monumentalne realizacje plenerowe, jak słynna "Agora" w Chicago, czyli grupa 106 stalowych figur, które stały się jednym z najbardziej rozpoznawalnych przykładów jej późnej twórczości.

Magdalena Abakanowicz zmarła w 2017 roku, pozostawiając po sobie niezwykle bogaty i wpływowy dorobek. Jej prace nie tylko zmieniły sposób postrzegania tkaniny artystycznej, ale także wniosły do światowej rzeźby zupełnie nowy język - surowy, organiczny, pełen emocji i refleksji nad miejscem człowieka w świecie. Jej twórczość pozostaje jednym z najważniejszych polskich wkładów w sztukę XX wieku.

Przeczytaj źródło