Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Facebook pozostaje najpopularniejszą platformą w Polsce, z liczbą realnych użytkowników sięgającą prawie 24,9 miliona. Tuż za nim plasuje się YouTube z wynikiem 24,4 miliona użytkowników. Obie platformy mają powyżej 80 proc., odpowiednio 83,72 proc. Facebook i 82,27 proc. YouTube w populacji internetowej w wieku 7-75 lat.
Na trzecim miejscu znajduje się Instagram, który przyciąga ponad 14,8 miliona użytkowników (zasięg 49,89 proc.), a zaraz za nim TikTok z 13,8 miliona użytkowników (zasięg 46,53 proc.). Obie platformy są szczególnie popularne wśród młodszych grup wiekowych, ale coraz częściej korzystają z nich także osoby w średnim wieku.
Kolejne platformy to X (dawny Twitter) z 8,1 miliona użytkowników (zasięg 27,33 proc.) oraz Pinterest z 6,6 miliona (zasięg 22,21 proc.). Snapchat ma nieco ponad 5,3 miliona użytkowników, a LinkedIn – 4,4 miliona, przy czym LinkedIn ma wyraźnie zawodowy charakter i odpowiada na inne potrzeby niż pozostałe social media.
Zobacz: Co napędzi rynek reklamy w internecie. Retail i social media, DOOH, generatywna AI
Najmniejsze z badanych serwisów to Twitch (1,9 miliona użytkowników) i Threads (1,35 miliona), przy czym druga z wymienionych platform jest nowym graczem na rynku.
– Na przestrzeni 2024 roku trudno dostrzec (na rynku social mediów - przyp.) jakieś spektakularne, warte dogłębnej analizy, zmiany. Przekształcenie Twittera w X i „reformy” Elona Muska spowodowały wprawdzie, także w Polsce, widoczny odpływ użytkowników, ale jego skala była niewielka (średnio 700 tys. miesięcznie). Spośród serwisów mających być zamiennikami Twittera do czołówki w Polsce przebił się tylko Threads, mający w 2024 roku średnio 1,35 mln użytkowników miesięcznie – komentuje w raporcie Marcin Niemczyk, doradca zarządu, Polskie Badania Internetu.
TikTok angażuje najbardziej
Aleksandra Chmielewska, director of strategic projects Gemius, dodaje, że tegoroczny raport pokazuje wyraźne przesunięcie w cyfrowym pejzażu społecznym. Świadczy to o wchodzeniu niektórych platform w fazę dojrzałości, a innych w proces redefinicji swojej roli.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
– Szczególnie interesujący jest przypadek TikToka, który utrzymuje bardzo wysoką popularność wśród młodych użytkowników, zwłaszcza kobiet w wieku 15–24, jednak dynamika jego wzrostu wyraźnie hamuje – analizuje cytowana w raporcie Aleksandra Chmielewska
Pod względem średniego dziennego czasu na użytkownika na czele zestawienia plasuje się TikTok – średnio 1 godzina 22 minuty i 38 sekund. YouTube również charakteryzuje się wysokim czasem spędzanym przez użytkowników – 1 godzina 19 minut i 31 sekund. Facebook notuje średni czas 48 minut i 50 sekund, a Instagram – około 24 minut i 54 sekund. X (dawny Twitter) ma jeszcze niższy średni czas – 18 minut i 5 sekund. Twitch, popularny głównie wśród graczy, odnotowuje średni czas 50 minut i 4 sekundy.
Zobacz: Którym platformom społecznościowym ufamy? TikTok i Facebook na szarym końcu
Analiza uwzględniająca płeć pokazuje, że kobiety spędzają więcej czasu na Facebooku (średnio 52 minuty i 56 sekund) oraz Instagramie (25 minut i 40 sekund) niż mężczyźni. Z kolei mężczyźni spędzają więcej czasu na YouTube (1 godzina 22 minuty i 38 sekund) niż kobiety (1 godzina 16 minut i 23 sekundy).
Wiek użytkowników jest kluczowym czynnikiem wpływającym na czas korzystania z mediów społecznościowych. TikTok cieszy się ogromną popularnością wśród najmłodszych internautów, szczególnie w grupach wiekowych 7-14 lat (średni dzienny czas 2 godziny 1 minuta i 30 sekund) oraz 15-24 lat (1 godzina 43 minuty i 31 sekund). Młodsze pokolenia wykazują tendencję do intensywniejszego korzystania z platform social media, choć istnieją wyjątki.
– Różnice w ATS pomiędzy platformami mogą wskazywać, które z nich budują głębsze zaangażowanie – TikTok i YouTube, charakteryzujące się dłuższym czasem kontaktu, lepiej sprawdzą się przy formatach immersyjnych i storytellingu. Z kolei platformy z krótszym ATS-em mogą lepiej spełniać rolę punktów styku w lejku sprzedażowym – np. jako kanały do remarketingu czy szybkiej aktywacji – komentuje w raporcie Ewa Piotrowska, paid social media hub lead w Salestube.
Kontakty reklamowe. Facebook góruje nad resztą
Największą liczbę kontaktów reklamowych (ad contacts) w 2024 roku notował Facebook, który odpowiadał średnio za ponad 15 miliardów kontaktów miesięcznie. Wyraźnie wyprzedza resztę stawki: YouTube (9,5 miliarda kontaktów, Instagram (2,6 miliarda kontaktów), TikTok (6,8 miliarda).
Zobacz: Oto social media, które rządzą w biznesie
Tegoroczny raport „Social media 2025” powstał dzięki współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu, IAB Polska, a także Akademii Leona Koźmińskiego oraz Centrum Badań Mediów i Społeczeństwa ALK. Dane pochodzą z badań Mediapanel oraz gemiusAdReal.
Analizie poddano okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku, pod uwagę wzięto średnie miesięczne z całego roku. W raporcie zostały przeanalizowane platformy (wersje przeglądarkowe oraz aplikacje) na urządzeniach typu PC oraz Mobile: Facebook, Instagram, Youtube, TikTok, X, Pinterest, Snapchat, LinkedIn, Twitch oraz Threads.