Elektrykami po buspasach do końca 2027 roku. Ulga przedłużona o 2 lata

2 tygodni temu 13

Prezydent podpisał nowelizację przedłużającą możliwość jazdy po buspasach elektrykami do końca 2027 roku. Oznacza to, że jeden z głównych przywilejów aut elektrycznych będzie obowiązywać o 2 lata dłużej niż zakładano.

Prezydent Karol Nawrocki 17 października 2025 roku podpisał ustawę o zmianie prawa o ruchu drogowym. Nowelizacja prawa o ruchu drogowym z 17 października 2025 r. (druk sejmowy 1677) wprowadza prostą, ale kluczową zmianę: w art. 148a ust. 1 dotychczasowa data "1 stycznia 2026 r." zostaje zastąpiona "31 grudnia 2027 r.". W praktyce oznacza to, że jeden z podstawowych przywilejów posiadaczy aut elektrycznych będzie obowiązywał jeszcze przez kolejne 2 lata, co z pewnością wielu osobom ułatwi decyzję o zakupie auta elektrycznego. 

     

Jedna drobna zmiana, sporo korzyści

Wspomniany artykuł brzmi obecnie następująco: Do dnia 31 grudnia 2027 r. dopuszcza się poruszanie się pojazdów elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, oraz pojazdów napędzanych wodorem, o których mowa w art. 2 pkt 15 tej ustawy, po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.

- Podpisana nowelizacja, wprowadzająca przedłużenie możliwości poruszania się samochodów elektrycznych po buspasach, to bardzo dobra wiadomość dla rozwoju elektromobilności w Polsce. Dwuletnie przedłużenie daje nam czas na wypracowanie długoterminowych rozwiązań wspierających elektromobilność. To także okres, w którym samorządy będą mogły monitorować wpływ rosnącej liczby elektryków na przepustowość buspasów i ewentualnie wprowadzać lokalne modyfikacje -zaznaczył Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu PSNM, Mateusz Popiołek.

Impuls do rozwoju rynku aut elektrycznych i pomoc w realizacji celów klimatycznych

Zdaniem Ministerstwa Rozwoju utrzymanie tego przywileju ma też wymiar strategiczny. Stanowi bowiem wsparcie w realizacji celów klimatycznych, a obecny udział elektryków w ruchu jest na tyle niewielki, że nie powoduje przeciążenia buspasów i nawet dynamiczny wzrost rynku do końca 2027 roku nie powinien tego zmienić. 

Zgodnie z wynikami badania EV1000 przygotowanego przez Fundację EV Klub Polska, dostęp do buspasów należy do najczęściej wskazywanych czynników, które w istotny sposób wpływają na decyzję o zakupie pojazdów zeroemisyjnych.

Według prowadzonego przez PSNM i PZPM licznika elektromobilności obecnie po polskich drogach porusza się 118 208 samochodów elektrycznych. Z kolei PSNM zaznacza, że przywileje dla właścicieli aut elektrycznych w parze z dopłatami do zakupu auta elektrycznego przyczyniają się do rozwoju rynku aut bezemisyjnych. Według tej organizacji do końca 2030 roku po polskich drogach poruszać się będzie ponad 700 000 elektryków. 

Przeczytaj źródło