Prezydent podpisał nowelizację przedłużającą możliwość jazdy po buspasach elektrykami do końca 2027 roku. Oznacza to, że jeden z głównych przywilejów aut elektrycznych będzie obowiązywać o 2 lata dłużej niż zakładano.
Prezydent Karol Nawrocki 17 października 2025 roku podpisał ustawę o zmianie prawa o ruchu drogowym. Nowelizacja prawa o ruchu drogowym z 17 października 2025 r. (druk sejmowy 1677) wprowadza prostą, ale kluczową zmianę: w art. 148a ust. 1 dotychczasowa data "1 stycznia 2026 r." zostaje zastąpiona "31 grudnia 2027 r.". W praktyce oznacza to, że jeden z podstawowych przywilejów posiadaczy aut elektrycznych będzie obowiązywał jeszcze przez kolejne 2 lata, co z pewnością wielu osobom ułatwi decyzję o zakupie auta elektrycznego.
Jedna drobna zmiana, sporo korzyści
Wspomniany artykuł brzmi obecnie następująco: Do dnia 31 grudnia 2027 r. dopuszcza się poruszanie się pojazdów elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, oraz pojazdów napędzanych wodorem, o których mowa w art. 2 pkt 15 tej ustawy, po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.
- Podpisana nowelizacja, wprowadzająca przedłużenie możliwości poruszania się samochodów elektrycznych po buspasach, to bardzo dobra wiadomość dla rozwoju elektromobilności w Polsce. Dwuletnie przedłużenie daje nam czas na wypracowanie długoterminowych rozwiązań wspierających elektromobilność. To także okres, w którym samorządy będą mogły monitorować wpływ rosnącej liczby elektryków na przepustowość buspasów i ewentualnie wprowadzać lokalne modyfikacje -zaznaczył Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu PSNM, Mateusz Popiołek.
Impuls do rozwoju rynku aut elektrycznych i pomoc w realizacji celów klimatycznych
Zdaniem Ministerstwa Rozwoju utrzymanie tego przywileju ma też wymiar strategiczny. Stanowi bowiem wsparcie w realizacji celów klimatycznych, a obecny udział elektryków w ruchu jest na tyle niewielki, że nie powoduje przeciążenia buspasów i nawet dynamiczny wzrost rynku do końca 2027 roku nie powinien tego zmienić.
Zgodnie z wynikami badania EV1000 przygotowanego przez Fundację EV Klub Polska, dostęp do buspasów należy do najczęściej wskazywanych czynników, które w istotny sposób wpływają na decyzję o zakupie pojazdów zeroemisyjnych.
Według prowadzonego przez PSNM i PZPM licznika elektromobilności obecnie po polskich drogach porusza się 118 208 samochodów elektrycznych. Z kolei PSNM zaznacza, że przywileje dla właścicieli aut elektrycznych w parze z dopłatami do zakupu auta elektrycznego przyczyniają się do rozwoju rynku aut bezemisyjnych. Według tej organizacji do końca 2030 roku po polskich drogach poruszać się będzie ponad 700 000 elektryków.

2 tygodni temu
13





English (US) ·
Polish (PL) ·