Elektryczny przełom w Toyocie – nowa C-HR+ z napędem 4x4 i mocą ponad 300 KM

2 tygodni temu 17

Toyota C-HR, od momentu debiutu w 2016 roku, zrewolucjonizowała postrzeganie marki w Europie, stając się synonimem odważnego designu i efektywnej hybrydyzacji. Teraz, niemal dekadę później, japoński gigant idzie o krok dalej, prezentując w pełni elektryczną Toyotę C-HR+. To nie tylko ewolucja stylistyczna, ale przede wszystkim technologiczna i rynkowa. Odmiana z napędem na cztery koła i baterią 77 kWh, generująca 343 KM mocy, rzuca wyzwanie segmentowi elektrycznych crossoverów, wykraczając poza dotychczasowe ramy oferty Toyoty, z wyjątkiem modeli z linii GR.

Nowa Toyota C-HR+ pozycjonowanie na rynku 2025/2026

Nowa C-HR+ to strategiczny ruch Toyoty w kontekście dynamicznie zmieniającego się rynku pojazdów elektrycznych (BEV) i zaostrzających się norm emisji (np. nadchodzące Euro 7) oraz zmian w regulacjach podatkowych, które w wielu krajach europejskich (w tym potencjalnie w Polsce od 2026 roku, zgodnie z planami transformacji energetycznej) będą w coraz większym stopniu faworyzować samochody zeroemisyjne - zarówno w obszarze zakupu, jak i kosztów eksploatacji (opodatkowanie, strefy czystego transportu). Model ten, zbudowany na platformie e-TNGA, cechuje się nie tylko mocnymi parametrami, ale także zaawansowanymi rozwiązaniami w zakresie zarządzania energią i aerodynamiką.

Szukasz elektrycznego samochodu z dopłatą? Poznaj ofertę dostępnych modeli w Superauto.pl

Od hybrydy do w pełni elektrycznego crossovera coupé


Pierwsza i druga generacja Toyoty C-HR, których łączna sprzedaż w Europie przekroczyła milion egzemplarzy, wyznaczyła trend na rynkach europejskich. Nowa, elektryczna C-HR+ kontynuuje ten sukces, zachowując charakterystyczną, dynamiczną stylistykę coupé. Jest jednak znacznie większa – rozstaw osi 2750 mm (o 110 mm więcej niż w hybrydowym C-HR) zapewnia przestronniejszą kabinę (900 mm odległości między fotelami przednimi i tylnymi) oraz długość całkowitą 4520 mm. Mimo sportowego zacięcia, pojemność bagażnika wynosząca 416 litrów pozostaje na akceptowalnym poziomie dla segmentu crossover.

Moc i zasięg – specyfikacja techniczna Toyota C-HR+


Gama napędów nowej Toyoty C-HR+ została zaprojektowana tak, aby sprostać różnym potrzebom użytkowników, zarówno pod względem zasięgu, jak i osiągów.

Wariant napędowy Moc Pojemność baterii brutto Napęd Zasięg WLTP* Przyspieszenie 0-100 km/h
Podstawowy FWD 167 KM (123 kW) 57,7 kWh Przednia oś (FWD) Do 456 km B.d.
Średni FWD 224 KM (165 kW) 77 kWh Przednia oś (FWD) Do 609 km B.d.
Flagowy AWD 343 KM (252 kW) 77 kWh Cztery koła (AWD) Do 546 km 5,2 s

*Maksymalny zasięg uzależniony od specyfikacji, warunków drogowych i stylu jazdy.

Innowacje technologiczne – platforma e-TNGA i aerodynamika

Sercem C-HR+ jest platforma e-TNGA, której kluczowym elementem jest akumulator zintegrowany z podłogą. To rozwiązanie, choć standardowe dla nowoczesnych BEV, w Toyocie przełożyło się na:

Sztywność i prowadzenie – wzrost sztywności skrętnej o 30% oraz obniżenie środka ciężkości o 65 mm względem hybrydowego C-HR. Mimo tego prześwit 185 mm został zachowany.

Efektywność układu napędowego – zastosowanie ulepszonego układu Toyota eAxle z półprzewodnikami z węglika krzemu (SiC). Węglik krzemu, będący aktualnym trendem w elektronice mocy, zwiększa wydajność i minimalizuje straty energii.

Zasięg nie tylko z baterii – optymalizacja i zarządzanie energią

Toyota przyłożyła szczególną wagę do rozwiązań wydłużających realny zasięg. Na uwagę zasługują:

Aerodynamika – współczynnik oporu powietrza Cx​ na poziomie 0,26 to wynik godny uwagi w klasie (osiągnięty m.in. dzięki płaskiej podłodze, eliminacji grilla, aerodynamicznym felgom oraz spojlerom).

Zarządzanie cieplne – nowa, standardowa pompa ciepła, minimalizująca zużycie energii. Ponadto, podgrzewane fotele i kierownica, dostępne w standardzie, stanowią energooszczędną alternatywę dla intensywnego ogrzewania kabiny.

Ładowanie – system kondycjonowania baterii do ładowania, kluczowy zwłaszcza w chłodniejszym klimacie, oraz nawigacja wyznaczająca optymalne punkty ładowania.

Przeczytaj źródło