Ekstremalne wyzwania w "Top Model" oczami supermodelek. "Wymysły na potrzeby show"

4 tygodni temu 11

Program "Top Model" od pierwszej edycji budził kontrowersje i nie inaczej jest tym razem, gdy TVN emituje 14. już sezon show. Ostatni ekstremalny "wybieg" zmusił uczestników do występowania w butach na niezwykle wysokich obcasach, na schodach wśród robotów, ochlapujących ich farbą. Niedługo wcześniej widzowie znów mogli oglądać zmagania przyszłych modelek i modeli z nagą sesją. W ciągu 15 lat od premiery pierwszego odcinka polskiej edycji "Top Model" uczestnicy musieli pozować z pająkami, owadami, chodzić pionowo po "wybiegu" na ścianie hangaru i brać udział w wielu innych wyzwaniach, których trudno uświadczyć na najważniejszych Tygodniach Mody na świecie.

Plejada skontaktowała się z uznanymi modelkami: Anną Jagodzińską, która była pierwszą Polką na okładce amerykańskiej edycji magazynu "Vogue", a także brała udział w pokazach największych modowych marek, jak: Alexander McQueen, Burberry, Chanel, Marni i Prada, oraz z Emilią Nawarecką, która od lat robi zawrotną karierę w Nowym Jorku i pracowała dla takich marek, jak: Balenciaga, Dolce&Gabbana, Celine i Versace. Spytaliśmy, czy realia pracy modelki przedstawione w "Top Model" mają jakiekolwiek przełożenie na prawdziwą karierę w świecie fashion.

Większość ekstremalnych zadań w tym programie to wymysły na potrzeby show

— mówi Nawarecka.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jakie kontrowersje wzbudza najnowszy sezon 'Top Model'?

Czy 'Top Model' wiernie odwzorowuje prawdziwe wyzwania modelek?

Jakie ekstremalne zadania mieli uczestnicy 'Top Model'?

Co mówi Anna Jagodzińska o sesjach z elementem nagości w 'Top Model'?

Jak daleko od "Top Model" do prawdziwego modelingu?

Anna Jagodzińska, obok Anji Rubik, Magdaleny Frąckowiak, Zuzanny Bijoch, Kasi Struss i Moniki Jagaciak, jest jedną ze współczesnych polskich modelek, które dotarły w świecie mody na wyżyny. Ma na koncie okładki amerykańskiego "Vogue'a" i innych prestiżowych magazynów, pokazy dla największych projektantów i dla "Victoria's Secret", a także liczne sesje zdjęciowe i kampanie reklamowe. Spytana o to, czy "Top Model" wiernie odwzorowuje wyzwania, przed jakimi stają modelki, Jagodzińska zaprzecza.

Z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że to, co widzimy w programach typu "Top Model", jest elementem show — ma wzbudzać emocje i przyciągać uwagę widzów. W prawdziwym świecie mody takie sytuacje, jak wymuszone rozbierane sesje czy ekstremalne, niebezpieczne wybiegi, się nie zdarzają

— mówi.

To właśnie rozbierane sesje są co sezon tymi, które budzą najwięcej emocji zarówno wśród uczestników, jak i widzów programu.

Jeśli pojawiają się sesje z elementem nagości, zawsze odbywa się to za pełną zgodą osoby biorącej w niej udział. Program telewizyjny ma za zadanie dostarczyć rozrywki i dramatyzmu, ale nie należy go traktować jako wiernego odwzorowania realiów pracy w modelingu

— wyjaśnia Jagodzińska.

Podobne zdanie o programie "Top Model" ma Emilia Nawarecka, modelka, która w ostatnich latach jak burza podbija świat mody, współpracując z największymi przedstawicielami branży fashion.

W prawdziwej modzie nikt nikogo do niczego nie zmusza i każdy ma prawo decydować, na co się zgadza, a na co nie. Oczywiście, to wiąże się z faktem, że klient może całkowicie zrezygnować z danej osoby nie tylko w tym konkretnym, ale i w przyszłych projektach. Mimo to decyzja, czy się podejmie danej pracy, zależy od modelki/modela. Z tego, co wiem, w programie też uczestnicy mają wybór czy wykonują dane zadanie, czy nie — ale to tak samo wiąże się z odpadnięciem z programu

— zauważa.

Modelka podaje również przykład z niedawnego Tygodnia Mody w Paryżu.

Ostatnio wzięłam udział w pokazie Maison Margiela. Częścią stylizacji każdego looku była nowość w tym domu mody — mouthpiece (ozdoba na ustach), który symbolizował logo Margieli. Przed udaniem się na casting do tego pokazu zostałam zapytana, czy chcę to robić i czy mi taka część stylizacji odpowiada, bo była ona niestandardowa

— dodaje.

Nie tylko polska edycji "Top Model" wzbudza emocje. Format powstał w Stanach Zjednoczonych, a stworzyła go Tyra Banks, której funkcję pełni u nas Joanna Krupa. Do historii przeszły już krzyki modelki na planie, a także niezwykle wymyślne sesje zdjęciowe, które tylko ewoluowały z sezonu na sezon. W jednej z nich uczestniczki pozowały z gałkami lodów na gołych dłoniach, a jedna z nich w trakcie musiała skorzystać z pomocy medycznej.

Podczas innego zadania modelki musiały przechadzać się w szpilkach po ruchomym wybiegu umieszczonym na wodzie, w kolejnym odcinku wybieg przecinały wielkie wahadła, które z łatwością spychały z niego uczestniczki. Wszystko to dużo bardziej przypominało tor przeszkód albo program survivalowy, niż konkurs, w którym wyłoniona miała zostać następna gwiazda mody.

Tyra Banks

Tyra BanksRena Schild / Shutterstock

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. W serwisie Plejada.pl każdego dnia piszemy o najważniejszych wydarzeniach show-biznesowych. Bądź na bieżąco! Obserwuj Plejadę w Wiadomościach Google. Odwiedź nas także na Facebooku, Instagramie, YouTube oraz TikToku.

Chcesz podzielić się ciekawym newsem lub zaproponować temat? Skontaktuj się z nami, pisząc e-maila na adres: plejada@redakcjaonet.pl.

Przeczytaj źródło