Edukacja uczniów ze specjalnymi potrzebami – co mówi prawo?

4 tygodni temu 15

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty

Uśmiechnięty chłopiec siedzi w szkolnej klasie i trzyma długopis Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinni liczyć na wsparcie szkoły. Do czego mają prawo? / Shutterstock

Uczniowie ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi mają prawo do opracowania indywidualnego programu terapeutycznego, który szkoła powinna realizować. Jej elementem jest dostosowanie wymagań edukacyjnych (które nie może być ich obniżeniem) oraz dobór odpowiednich narzędzi terapeutycznych.

Specjalne Potrzeby Edukacyjne - co to jest?

Sytuację uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach wskazuje kategorie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zgodnie z nie uczniami z SPE są uczniowie:

  • niepełnosprawni,
  • niesłyszący,
  • słabosłyszący,
  • niewidomi,
  • słabowidzący,
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
  • niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim,
  • niepełnosprawni intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
  • niedostosowani społecznie (m.in. wagary, ucieczki z domu, picie alkoholu, odurzanie się, niszczenie mienia, przemoc, bójki, kradzieże, próby samobójcze),
  • zagrożeni niedostosowaniem społecznym,
  • z zaburzeniami zachowania i emocji (w tym z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi),
  • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (uczniowie z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią),
  • z niepowodzeniami edukacyjnymi (w tym uczniowie z inteligencją niższą niż przeciętna),
  • z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych,
  • przewlekle chorzy,
  • w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej,
  • zaniedbani środowiskowo,
  • z trudnościami adaptacyjnymi,
  • szczególnie uzdolnieni.

Dzieci ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi nie muszą posiadać żadnego dokumentu, który by je potwierdzał. Nie wynikają one wyłącznie z uwarunkowań indywidualnych ucznia, ale są efektem równoczesnego oddziaływania czynników osobistych i środowiskowych. Uwzględnianie barier oraz czynników wspierających w środowisku edukacyjnym pozwala pełniej rozpoznawać potrzeby uczniów – nie tylko poprzez pryzmat ich predyspozycji rozwojowych, ale również kontekstu psychospołecznego, w którym funkcjonują.

"Rozpoznając specjalne potrzeby edukacyjne, należy więc brać pod uwagę przyczyny trudności w nauce i funkcjonowaniu społecznym, identyfikować bariery ograniczające uczestnictwo ucznia w życiu szkolnym, a równocześnie wzmacniać jego mocne strony, zainteresowania i uzdolnienia. Kluczowe jest wskazanie sytuacji i warunków, które determinują sposób funkcjonowania dziecka. Rozpoznanie czynników środowiskowych – zarówno ograniczających, jak i wspierających – umożliwia podjęcie działań, które zniwelują bariery i stworzą optymalne warunki do rozwoju ucznia" - czytamy w uzasadnieniu do tego rozporządzenia.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami zespół opracowujący indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny ma obowiązek dokonywania okresowej, wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka lub ucznia. Ocena ta sprowadza się obecnie głównie do weryfikacji efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Co przysługuje uczniom ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi?

Obowiązkiem przedszkoli i szkół jest:

  1. realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  2. zapewnienie warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;
  3. zajęcia specjalistyczne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą”;
  4. zapewnienie innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych;

Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla dzieci z SPE

Dostosowanie wymagań edukacyjnych powinno dotyczyć głównie form i metod pracy z uczniem, a nie treści nauczania. Zwłaszcza nie może polegać na takiej zmianie treści nauczania, która powoduje obniżanie wymagań. Nie oznacza także pomijania haseł programowych ani zejścia poniżej podstawy programowej - zakres wiedzy i umiejętności powinien dać szansę uczniowi na sprostanie wymaganiom kolejnego etapu edukacyjnego.

Dostosowanie wymagań edukacyjnych dotyczy kilku obszarów:

  • Treści i zakres materiału - może obejmować np. selekcjonowanie treści, upraszczanie języka, dzielenie treści na mniejsze partie.
  • Metody i formy pracy - może obejmować np. stosowanie metod aktywizujących (np. praca praktyczna, wizualizacje, doświadczenia), dostosowanie tempa pracy do możliwości ucznia, umożliwianie uczenia się różnymi kanałami (słuchowym, wzrokowym, kinestetycznym), indywidualizację,
  • Organizacja nauki i środowisko - może obejmować np. zapewnienie odpowiednich warunków pracy (np. ciche miejsce, odpowiednie oświetlenie), wydłużony czas na wykonanie zadań i sprawdzianów, stosowanie dodatkowych pomocy dydaktycznych (tablice multimedialne, karty pracy, piktogramy, aplikacje edukacyjne).
  • Ocena i sprawdzanie wiedzy - może obejmować np. ocenianie przede wszystkim wysiłku, wkładu pracy i postępów, a nie tylko efektu końcowego, możliwość odpowiadania ustnie zamiast pisemnie, wydłużenie czasu sprawdzianów, stosowanie pytań prostszych językowo, ale sprawdzających te same treści.
  • Wsparcie emocjonalno-społeczne - może obejmować np. wzmacnianie mocnych stron i zainteresowań ucznia, zapewnianie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji, budowanie motywacji poprzez pochwały i dostrzeganie nawet małych sukcesów.

Podczas egzaminów zewnętrznych uczniowie ze SPE mogą liczyć także na dostosowanie ich przebiegu do swoich potrzeb. Chodzi m.in. on:

  • odpowiednio przygotowanego arkusza egzaminacyjnego, który uwzględnia dysfunkcje poszczególnych grup uczniów,
  • urządzeń technicznych (np. komputera),
  • urządzeń i środków specjalnych (np. dodatkowego oświetlenie, płyt CD z dostosowanym nagraniem na egzaminie z języka obcego),
  • obecności specjalisty (np. surdopedagoga, tyflopedagoga, innego, w zależności od potrzeb),
  • odczytania tekstów dłuższych niż 250 słów przez członka zespołu nadzorującego,
  • dostosowania zasad oceniania pracy egzaminacyjnej,
  • przystąpienia do egzaminu w osobnej sali,
  • wydłużenia czasu przeprowadzania egzaminu,
  • zaznaczania odpowiedzi do zadań zamkniętych w zeszycie zadań, bez przenoszenia na kartę odpowiedzi,
  • słownika dwujęzycznego (dla cudzoziemca)

Prawo uczniów z SPE do zajęć wspomagających

Uczeń ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi może korzystać z zajęć:

  • rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, socjoterapeutycznych,
  • innych, odpowiednich do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych.

Dodatkowo, uczniowie klas VII–VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum uczestniczą w zajęciach z doradztwa zawodowego.

W ramach zajęć rewalidacyjnych program powinien szczególnie obejmować rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, w tym:

  • naukę orientacji przestrzennej, poruszania się oraz systemu Braille’a lub innych alternatywnych metod komunikacji – dla uczniów niewidomych;
  • naukę języka migowego lub innych metod komunikowania się, w tym wspomagających i alternatywnych (AAC) – dla uczniów z zaburzeniami mowy lub jej brakiem;
  • zajęcia rozwijające umiejętności społeczne i komunikacyjne – dla uczniów z autyzmem, w tym zespołem Aspergera.

Program zajęć rewalidacyjnych opracowuje zespół, w skład którego wchodzą nauczyciele i specjaliści pracujący z uczniem. Powstaje on po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, z uwzględnieniem diagnozy, wniosków i zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. W razie potrzeby opracowanie programu odbywa się we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną.

Program zajęć dla dzieci ze SPE opracowuje się na okres ważności orzeczenia, nie dłuższy jednak niż jeden etap edukacyjny. Termin opracowania programu wynosi:

  • do 30 września – w przypadku ucznia rozpoczynającego edukację lub wychowanie przedszkolne od początku roku szkolnego,
  • 30 dni od dnia złożenia orzeczenia – w przypadku ucznia, wobec którego wydano orzeczenie w trakcie roku szkolnego.

Co najmniej dwa razy w roku szkolnym dokonywana jest wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia, a na jej podstawie efektywność programu. Następnie w razie potrzeby jest on modyfikowany.

Wielospecjalistyczna ocena uwzględnia w szczególności:

  • indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia, jego mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia,
  • zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów i pomocy nauczyciela,
  • przyczyny trudności i niepowodzeń edukacyjnych, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie ucznia oraz jego uczestnictwo w grupie, a także efekty podejmowanych działań wspierających.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

logo Karolina Nowakowska

Zapisz się na newsletter

Otrzymuj codziennie rzetelne informacje o zmianach w prawie i podatkach oraz aktualności istotne dla przedsiębiorców.

Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich

Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.

success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Zobacz

Popularne Zobacz również Najnowsze

image for background

logo www.GazetaPrawna.pl

Przejdź do strony głównej

Przeczytaj źródło