Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Wielu kierowców wskazuje, że skręcone koła mogą pomóc szczególnie podczas parkowania równoległego przy krawężniku. W przypadku, gdyby zawiódł hamulec ręczny, samochód opiera się o krawężnik, co zapobiega przemieszczaniu się auta na jezdnię czy uderzeniu w inne pojazdy. Zaleca się skręcenie kół w stronę krawężnika, co wzmacnia skuteczność tej techniki.
Przeczytaj także: Kierowczyni BMW poznała moc znaku D-42. Policjant: poproszę prawo jazdy. Już nie pojedzie
Czy skręcone koła przyspieszają zużycie elementów zawieszenia?
Oprócz kwestii bezpieczeństwa, wielu kierowców zastanawia się, czy skręcone koła na postoju mogą negatywnie wpływać na układ zawieszenia lub wspomagania kierownicy. Na forach internetowych często pojawia się opinia, że parkowanie z nieustawionymi na wprost kołami prowadzi do szybszego zużycia takich elementów, jak wahacze czy pompa wspomagania. Naprawy tych komponentów mogą być kosztowne, a możliwe usterki budzą obawy.
Specjaliści rozwiewają jednak te wątpliwości, tłumacząc, że każda pozycja elementów zawieszenia, w tym koła skręcone, należy do pozycji roboczych. Oznacza to, że nie wpływa to na kondycję układu. Co więcej, pompa wspomagania działa jedynie podczas pracy silnika. Po jego wyłączeniu przestaje pompować płyn, przez co pozostawienie pojazdu z kołami w dowolnej pozycji nie stanowi zagrożenia dla jej żywotności. Co jest niebezpieczne? Dwie rzeczy:
- Jeden z najgorszych nawyków kierowców, a więc bardzo dynamiczne ruszanie właśnie na skręconych kołach. To niezdrowe dla samochodu i może szybko doprowadzić do usterek, a nawet poważnej awarii. Jeśli parkujecie na skręconych kołach, to na pewno nie wolno ruszać z gazem w podłodze przy takiej pozycji kół. W ogóle nie powinno się ostro ruszać, kiedy samochód i jego podzespoły nie są rozgrzane.
- Jeśli zapomnicie, że koła są skręcone i zaczniecie manewrować na parkingu, to wzrasta ryzyko stłuczki albo obcierki. Samochód od razu zacznie skręcać w danym kierunku. Nie dajcie mu się więc zaskoczyć.
Mądre użycie tej techniki parkowania kluczem do zminimalizowania ryzyka
Kierowca korzysta z parkowania z wykorzystaniem tej techniki zazwyczaj w określonych sytuacjach, takich jak parkowanie na pochyłości czy ułatwienie manewrów w trudnych warunkach. Nawet jeśli powtarza tę praktykę regularnie, nie ma podstaw, aby obawiać się przyspieszonego pojawienia się usterek w zawieszeniu czy układzie wspomagania. W razie jakichkolwiek wątpliwości warto pamiętać, że nawet potencjalny wpływ tej techniki na zużycie komponentów będzie rozłożony w czasie na długie lata użytkowania auta.
Podsumowując, parkowanie z kołami skierowanymi w stronę krawężnika może być przydatnym sposobem na zwiększenie bezpieczeństwa pojazdu na drodze, szczególnie w przypadku awarii hamulca ręcznego.