Discovery Channel kończy 40 lat. Jak zmieniała się oferta stacji?

19 godziny temu 2
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

40. urodziny Discovery Channel 40. urodziny Discovery Channel

Od nazwy stacji Discovery wzięła nazwę cała amerykańska firma, nadająca tematyczne kanały telewizyjne - Discovery Communications. Po fuzji z Warner Media w 2022 roku nie zrezygnowano ze słowa Discovery w nazwie (Warner Bros. Discovery).

Discovery Channel obok National Geographic to jedna z marek, którą Polacy najchętniej zobaczyliby w bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej. Część fanów kanałów dokumentalnych twierdzi jednak, że oferta stacji zmieniła się na gorsze w porównaniu z pierwszymi kilkunastoma latami działalności na polskim rynku. Nawet serwis streamingowy Max nie eksponuje hubu Discovery w swoim interfejsie. 

Discovery Channel kiedyś i teraz

Obecnie w ramówce Discovery królują takie formaty jak „Fani czterech kółek”, „Złomowisko PL”, „Megaładunki”, „Nagi instynkt przetrwania” czy „Gorączka złota”. Kiedyś było więcej programów popularnonaukowych, historycznych czy poświęconych technologii. We współpracy z brytyjskim nadawcą publicznym BBC i japońskim NHK produkowano cykle, takie jak „Planeta Ziemia”.

15 lat temu nadawca postawił na przynoszące większą oglądalność formaty docutainment, czyli łączące dokument z elementami rozrywki. Stacja zaczęła nadawać więcej programów z teoriami spiskowymi czy formatów reality. Analogiczne decyzje podjęły National Geographic czy History, któremu dobre wyniki przynoszą „Starożytni kosmici”.

Discovery wielokrotnie przeprowadzał zmiany w portfolio swoich kanałów. Nie tylko w Polsce. Przejęty przez Discovery Travel Channel na rynku amerykańskim działa pod nazwą Trvl i skupia się na programach dotyczących UFO oraz duchów. W polskiej wersji królują powtórki programów Discovery i innych emitowanych od lat przez stację.

W Polsce stacja przegrywa z rywalami 

Pierwszym polskim programem Discovery Channel, który pojawił się na antenie było „Złomowisko PL”. Kolejne sezony opowiadające o pracy królów polskich złomowisk biły rekordy oglądalności. Przez następne lata w ofercie programowej Discovery Channel pojawiło się wiele innych lokalnych propozycji takich jak: „Operacja LOT”, „Polscy Truckersi”, „Przystanek Bieszczady”, „Nic do zgłoszenia” czy „Na tropie dzikich zwierząt”.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Z danych Nielsena wynika, że w I kwartale 2025 roku w grupie 4+ Discovery miał 0,30 proc. udziału w rynku telewizyjnym. W tym samym okresie 2024 roku było to 0,34 proc. Dało to stacji siódmą pozycję w segmencie po: Fokus TV (1,01 proc.), Polsat Play (0,53 proc.), TVP Historia (0,52 proc.), TVN Turbo (0,46 proc.), National Geographic (0,33 proc.) i History (0,31 proc.). Tym samym kanał wyprzedzają nie tylko stacje z bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej. 

Lepiej kanał poradził sobie w grupie 16-59, ale zanotował spadek w porównaniu z zeszłym rokiem. Miał w I kwartale 0,38 proc. udziału w rynku telewizyjnym (przed rokiem 0,43 proc.). Discovery Channel został wyprzedzony przez Fokus TV (0,98 proc.), TVN Turbo (0,62 proc.), Polsat Play (0,55 proc.), TVP Historia (0,47 proc.). Gorsze wyniki miały National Geographic (0,36 proc.) i History (0,32 proc.). 

Od 16 czerwca specjalna ramówka Discovery Channel w Polsce

Z okazji jubileuszu, Discovery Channel przygotował tydzień specjalnych maratonów programowych, który rozpocznie się już 16 czerwca. Każdy dzień zostanie poświęcony innemu obszarowi tematycznemu – od motoryzacji, przez survival, aż po ekstremalne wyprawy i kultowe serie dokumentalne. Widzowie będą mogli ponownie zobaczyć najciekawsze momenty z historii kanału.

Poniedziałek upłynie pod hasłem motoryzacji. W ramówce pojawią się m.in. „Fani czterech kółek” (odcinki o Fiacie 124 i 126), „Szybcy i głośni”, „Amerykański chopper” oraz „Warsztat Kindiga”.

We wtorek kanał przyjrzy się niebezpiecznym profesjom - bohaterowie ekstremalnych zawodów odkryją przed widzami kulisy swojej pracy i pokażą, jak wygląda ich nietuzinkowa codzienność. Na antenie będzie można zobaczyć m.in. „Brudną robotę”, „Najniebezpieczniejszy zawód świata”, „Złomiarzy” czy „Biznes na kółkach”.

W środę będzie czekał na widzów maraton produkcji o przetrwaniu w najbardziej wymagających warunkach. W ofercie programowej min.: „Nagi instynkt przetrwania” czy „Ed Stafford poza cywilizacją”.

W czwartek stacja przyjrzy się poszukiwaczom złota. W ramówce tego dnia znajdą się m.in. „Gorączka złota” i „Morze złota”.  Piątkowe programy dotyczyć będą życia „Off the Grid” – życia z dala od cywilizacji. Tego dnia widzowie zobaczą m.in. „Ocalić dom”, „Klan z Alaski”, „Ekstremalna Alaska”, „Poza Cywilizacją” oraz „Przystanek Bieszczady”.

W sobotę kanał przyjrzy się tajemnicom i zagadkom przeszłości. Aby rzucić nowe światło na historyczne wydarzenia, Discovery przypomni widzom takie produkcje jak „Zoom na architekturę”, „Cel: Atlantyda”, „Tajemnice starożytnych mumii”, „Dolina Królów: ostatni sekret faraonów” czy „Przypadki z archiwum X”.

Tydzień zakończy niedziela pod znakiem dokumentów. Na antenie zagoszczą m.in. „Komórki macierzyste”, „Śmierć w cieniu Everestu” oraz „Rafa koralowa – skarb naszej planety”. Obchody 40-lecia kanału rozpoczęły się już w kwietniu i potrwają do końca roku.

Przeczytaj źródło