- Różne technologie płynów chłodniczych (IAT, OAT, HOAT, POAT) mają różne zastosowania i trwałość
- Płyny chłodnicze wykonane w technologii IAT nadają się do starszych aut z żeliwnym blokiem silnika, wymiana co 2 lata
- Płyny chłodnicze OAT są najpopularniejsze w Polsce, trwałość do 5 lat, ale nie nadają się do starszych aut z elementami mosiężnymi
- Kolor płynu chłodniczego to tylko barwnik służący odróżnieniu płynu od wody
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Obecnie na rynku funkcjonują równolegle płyny wykonane w różnych technologiach: IAT, OAT, HOAT, POAT i in. Różnią się między sobą pakietem dodatków uszlachetniających (antykorozyjnych, antypiennych itp.), których działanie może wzajemnie się znosić. Jeśli płyn wykonany w technologii IAT (Inorganic Acid Technology) zmieszamy z najczęściej obecnie spotykanym płynem OAT (Organic Acid Technology), może dojść do wytrącenia się osadów w płynie, które skutecznie "przykleją się" do ścianek chłodnicy, drastycznie ograniczając jej wydajność.
Efektem ubocznym będzie też korozja (chłodnicy, nagrzewnicy, kanałów chłodniczych w silniku), która objawi się np. nieszczelnością pomiędzy blokiem a głowicą silnika bądź też (w bardziej optymistycznej wersji) tylko wyciekiem z chłodnicy. Tymczasem na większości opakowań płynów do chłodnic próżno szukać klarownych oznaczeń, które podpowiedziałyby przynajmniej, z jakim produktem mamy do czynienia. Na opakowaniach najtańszych, niskiej jakości płynów niemieszalnych z niczym znajdziemy podobne zapewnienia jak na produktach z najwyższej półki – że chronią układ w każdej sytuacji. Tyle.





English (US) ·
Polish (PL) ·