Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
2025-06-28 11:21, akt.2025-06-28 11:33
publikacja
2025-06-28 11:21
aktualizacja
2025-06-28 11:33
Konflikty zbrojne i działania militarne powodują duże straty dla linii lotniczych, które muszą mierzyć się m.in. z zakłóceniami GPS – spoofingiem i jammingiem. Były pilot i ekspert Michał Fiszer podkreślił, że przewoźnicy zawsze stawiają na bezpieczeństwo, bo „bez niego nie ma zysków”.


Na popularnym w internecie serwisie Flightradar, śledzącym trasy samolotów na żywo, można zauważyć wyraźne „plamy” nad wybranymi obszarami, głównie Ukrainą, Izraelem, Irakiem, Syrią albo Afganistanem.
Rosnąca liczba obszarów objętych konfliktami zbrojnymi zmusza linie lotnicze do wydłużania tras lotów, co przekłada się na wyższe koszty i straty przewoźników. W niektórych przypadkach połączenia stają się na tyle nierentowne, że muszą zostać zlikwidowane – wynika z raportu „Latanie w nowej erze konfliktów” opublikowanego w „Guardianie”. Na niektórych trasach między Europą a Azją koszty wzrosły nawet o 39 proc.
„Guardian” wyliczył np., że samolot lecący z Helsinek do Tokio, omijający Ukrainę, spędza w powietrzu o 3,5 godziny więcej niż przed pełnoskalowym atakiem Rosji na ten kraj.
W grudniu 2024 roku samolot Azerbaijan Airlines rozbił się w Kazachstanie, zginęło 38 osób. Maszyna została przypadkowo zestrzelona przez rosyjską obronę powietrzną.
W związku z konfliktem izraelsko-irańskim zmiany w siatce połączeń wprowadziły Polskie Linie Lotnicze LOT.
„Bezpieczeństwo naszych pasażerów i załóg jest dla nas zawsze najwyższym priorytetem. W związku z eskalacją sytuacji na Bliskim Wschodzie informujemy, że PLL LOT zawieszają rejsy do Tel Awiwu do 14 lipca oraz do Bejrutu do 30 czerwca – włącznie. O ewentualnym przedłużeniu zawieszenia lub wznowieniu połączeń będziemy informować na bieżąco” – przekazało biuro prasowe przewoźnika w odpowiedzi na pytanie PAP dotyczące zastosowanych środków bezpieczeństwa.
Przewoźnik zapewnił również, że połączenia do Indii oraz Rijadu realizowane są zgodnie z rozkładem. „W ramach naszej siatki połączeń nie korzystamy z przestrzeni powietrznej Iranu ani Iraku. W pojedynczych przypadkach mogą występować zmiany tras przelotów, wynikające z ograniczeń w przestrzeni powietrznej. Są one działaniem prewencyjnym i nie wpływają na realizację lotów” – dodano w komunikacie.
Jak podkreślił w rozmowie z PAP mjr rez. dr inż. Michał Fiszer, wykładowca na Uniwersytecie Civitas, były pilot wojskowy i ekspert lotniczy, przewoźnicy bardzo karnie stosują się do wymogu omijania określonych rejonów.
„Jeśli jakaś linia lotnicza, wskutek nieuwagi czy nieostrożności, dopuści do wypadku lotniczego, w którym zginą ludzie, to potem z usług takiej linii nikt nie chce korzystać” – podkreślił i dodał, że ten, w pewnym stopniu wolnorynkowy, mechanizm wymusza to, że przewoźnicy przede wszystkim stawiają na bezpieczeństwo, a wszelkie procedury wdrażane są w taki sposób, żeby stwarzały jego zapas.
Ekspert zwrócił również uwagę na kolejny istotny powód: jeśli dany rejon zostaje z jakiegokolwiek powodu wyłączony z przestrzeni lotniczej, to w przypadku straty samolotu na tym obszarze – niezależnie od przyczyny – nie działa ubezpieczenie.
Działaniom zbrojnym coraz częściej towarzyszy zakłócanie sygnału GPS – tzw. spoofing, czyli wysyłanie fałszywego sygnału w celu zafałszowania danych nawigacyjnych, oraz jamming, czyli celowe blokowanie sygnału.
Techniki te są najczęściej stosowane jako narzędzie obrony przed środkami napadu powietrznego, takimi jak drony, samoloty czy pociski kierowane. Jednak załogi samolotów cywilnych również odczuwają skutki tych zakłóceń.
Z raportu Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) wynika, że w 2024 roku zarejestrowano aż 430 tys. przypadków zakłóceń sygnału GPS – to wzrost o 62 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
Tylko w pierwszym kwartale 2025 roku na Bliskim Wschodzie odnotowano ponad 43 tys. incydentów związanych z jammingiem i spoofingiem, co stanowi niemal 80 proc. wszystkich zgłoszonych tego typu zdarzeń na świecie w tym okresie.
Pod koniec marca tego roku serwis IndiaToday informował, że między listopadem 2023 a lutym 2025 roku w Indiach zanotowano 465 przypadków zakłócania sygnału GPS, głównie w stanie Pendżab, niedaleko granicy z Pakistanem.
W niektórych przypadkach mamy do czynienia z celową próbą sparaliżowania transportu lotniczego i morskiego innych państw. Tak dzieje się w rejonie Morza Bałtyckiego, gdzie Polska i sąsiednie kraje coraz częściej odnotowują zakłócanie sygnału GPS przez rosyjskie urządzenia wojskowe z obwodu królewieckiego, znane jako „Balic Jammer”.
Michał Fiszer pozostaje jednak sceptyczny wobec medialnych alarmów dotyczących zagrożeń, jakie spoofing i jamming miałyby stanowić dla pasażerskich przewozów lotniczych. Wyjaśnił, że samoloty nie polegają wyłącznie na odbiornikach GPS, lecz korzystają także z innych systemów nawigacyjnych, takich jak dokładnościowy układ nawigacyjny, odbiorniki WORD i DME, radiolatarnie ogólnokierunkowe oraz odległościomierze. Dodatkowo, reckoning pozwala określić położenie samolotu na podstawie znanych parametrów bez korzystania z zewnętrznych sygnałów. „Poza tym załoga może liczyć na wsparcie stacji radiolokacyjnych na ziemi oraz kontroli ruchu lotniczego” – podkreśla ekspert. Zaznacza też, że choć odbiornik GPS nie jest formalnie wymagany, to posiadanie innych systemów jest obowiązkowe w określonych przestrzeniach powietrznych.
„W planie lotu jest rubryczka, w której wpisuje się dostępne systemy nawigacyjne. W zależności od tego wpisu uzyskuje się zgodę na przelot w określonych przestrzeniach powietrznych lub jej nie dostaje” – wyjaśnia Fiszer.
W jego ocenie zakłócanie sygnału GPS w samolotach jest co prawda utrudnieniem i bywa irytujące, ale nie stanowi zagrożenia krytycznego.
Potwierdza to także odpowiedź biura prasowego LOT na pytanie PAP o podjęte działania w związku z rosnącą liczbą przypadków spoofingu i jammingu. „Zakłócenia systemów GPS nie wpływają na funkcjonowanie naszych operacji” – zapewniono. (PAP)
gru/ bst/ lm/

Twórz szkolenia, które działają – sprawdź nasz bezpłatny kurs online!
Powiązane: Branża lotnicza
CHINYZakaz przewożenia powerbanków na pokładach samolotów. Chodzi o zagrożenie pożaremChińska administracja lotnictwa cywilnego poinformowała o wprowadzeniu od soboty zakazu przewożenia w samolotach powerbanków bez certyfikacji bezpieczeństwa 3C oraz urządzeń wycofanych przez producentów. Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo lotów w związku z licznymi incydentami, w tym pożarami wywołanymi przez akumulatory.
Ruch lotniczy na kursie wznoszącym. Polska liderem w UEEuropa bardzo powoli odbudowuje ruch lotniczy po pandemii. Najszybciej udało się to zrobić Turkom, którzy w tym celu stworzyli nowe lotnisko w Stambule. Bardzo dobrze radzi sobie też Polska i Lotnisko Chopina w Warszawie – podała „Rzeczpospolita”, wskazując na raport Airports Council International.
Kolejny spór pasażera z LOT-em. Czy za zgubiony bagaż można mieć dwa odszkodowania?Opóźnione i zgubione bagaże to zmora podróżujących liniami lotniczymi. Pan Tomasz, jeden z naszych czytelników, opisał nam swoją walkę o odszkodowanie za utracone walizki. Choć z roszczeniem zwrócił się zarówno do PLL LOT, jak i ubezpieczyciela wyjazdu, cała procedura wciąż nie została zakończona, a sam przewoźnik powołuje się dodatkowo na przepisy wykluczające możliwość uzyskania dwóch odszkodowań. W Bankier.pl mówimy „Sprawdzam!” tej argumentacji.
Polecane
Płace poniżej 9 tysięcy, rajd zdolności kredytowej i deweloperzy pod kreską
Kolejny weekend, kolejne prace w bankach. Może się przydać gotówka
Już ponad miliard złotych z Unii na sieć gazociągową
Do sieci trafił film z wypadku na S3. Za kierownicą siedział... marszałek woj. lubuskiego
Henkel zwalnia i zamyka zakład, a turyści boją się wojny i odsprzedają wycieczki do Egiptu i Turcji
Wydaj 3 tys. zł na co chcesz, a dostaniesz drona DJI o wartości 919 zł
Milowy krok w rozwoju polskich ETF-ów. Właśnie padł rekord
Promocje na paliwo w wakacje. Sprawdzamy, jak zaoszczędzić podczas tankowania
Dane na sprzedaż. Jak się bronić przed wyciekami w Internecie?
Upadłości konsumenckie bez wzrostów. Kolejny sygnał stabilizacji
Półkolonie 2025. Tyle kosztuje tydzień spokoju dla rodziców
Najtańsze karty kredytowe. Banki kuszą nagrodami i niskimi opłatami
Chery wchodzi do Polski. Kolejne „chińczyki” trafią do salonów
Orlen z tańszym paliwem na wakacje. Znamy warunki tegorocznej promocji
Paradoks cen ropy i paliwa. Dlaczego nie będziemy tankować taniej?
Najnowsze
Kobiety sprawdzają parking, mężczyźni Wi-Fi. Tak Polacy wybierają noclegi
"Mają dość turystów, że sami nimi nie zostają?" Mieszkańcy popularnych krajów rzadziej wyjeżdżają
Czy latanie samolotem pasażerskim w czasie konfliktów jest bezpieczne? Ekspert wyjaśnia
Ładowarki do samochodów pod blokiem? Nowe przepisy już gotowe
Rosja traci na znaczeniu na Bliskim Wschodzie? Nie chce stawiać wszystkiego na Iran
Inspekcja Handlowa zmieni zwierzchnika. UOKiK: Powinna działać w ramach polityki rządu
Setki protestujących wyszły na ulicę. Tajlandia domaga się dymisji premierki
Andrzej Duda z niezapowiedzianą wizytą w Ukrainie. Weźmie udział w obchodach Dnia Konstytucji
Armia była przeciw, rząd nie dał ani szekla. Historia Strzały chroniącej Izrael
Zakaz przewożenia powerbanków na pokładach samolotów. Chodzi o zagrożenie pożarem
Ukryte koszty i agresywny marketing, czyli bolączki Polaków na rynku energii elektrycznej
Czy to budowa czy już budynek? Zmiany w podatku od nieruchomości wprowadzają chaos
Gaz ziemny za drogi dla przemysłu? A będzie jeszcze drożej, czyli o nowej opłacie
Drony zmieniają oblicze wojny. Ukraina wyznacza nowy standard pola walki
Koniec objeżdżania korków na autostradach lokalnymi drogami. Austria wprowadza zakaz
Popularne
Prywatna wizyta u chirurga, potem operacja na NFZ. Śledczy badają sprawę chirurga
Umowa-zlecenie wliczona do stażu pracy. Tyle osób skorzysta na nowych przepisach
Nie trzeba będzie informować banku o wymianie dowodu osobistego. Firmy i instytucje dostaną dostęp do rejestrów państwowych
Izrael trzęsie regionem Zatoki Perskiej. "Niekontrolowany, lekkomyślny i destabilizujący"
Wakacje blisko wojny? Turyści odsprzedają wycieczki do Egiptu i Turcji
Bagaż podręczny prawem, nie towarem. UE uciera nosa liniom lotniczym
Dolar najtańszy od 7 lat. Ale to nie jest efekt siły złotego
Tak będzie wyglądała fuzja PZU i Pekao. Szczegóły w term sheet
Władze Iranu szykują masowe deportacje Afgańczyków
Nieprawidłowości w rządowej agencji. "55 stanowisk kierowniczych, nie licząc prezesa i jego zastępcy"
Iran ogłasza zwycięstwo nad USA. Chamenei pogratulował rodakom
ON i benzyna znów po 6 zł/l. Na stacjach podwyżki, w rafineriach obniżki
Spółka Pure Biologics niewypłacalna. Zarząd na cito szuka środków
Ogromne pieniądze wracają do Leszka Czarneckiego. Sąd oddalił skargę KNF
DEBICA: T.C. Dębica SA - Inwestycje w obszarze produkcji opon osobowych.