- Tzw. hot hatche to usportowione wersje miejskich i kompaktowych hatchbacków, oferujące sportowy charakter i codzienną funkcjonalność
- Takich samochodów ze spalinowymi silnikami jest coraz mniej. Zdecydowanie większy wybór dotyczy modeli z segmentu C niż B
- Sportowy kompakt również można mieć poniżej 200 tys. złotych, zwłaszcza po ostatnich przecenach
- Co zaskakujące, najdroższym samochodem w zestawieniu okazał się model z Japonii, jego cena bazowa jest o 30 tys. złotych wyższa niż konkurentów niemieckich marek premium
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Usportowione wersje popularnych modeli oferują więcej emocji za kierownicą, nie kosztując przy tym fortuny. Można powiedzieć, że to złoty środek. Przykład? Ford Fiesta ST. W standardzie to typowy hatchback segmentu B — nieduże wymiary, praktyczne pięciodrzwiowe nadwozie, spory i ustawny bagażnik oraz bogate wyposażenie, czyli wszystko, czego potrzebujesz do codziennej poruszania się po mieście lub w niedalekiej trasie.
Ford Fiesta ST z 2022 r.Igor Kohutnicki / Auto Świat
W ST nie tracisz tych wszystkich cech (no, może delikatnie cierpi komfort jazdy), a otrzymujesz sporo wartości dodanej. Nie mam na myśli tylko "rasowego" wyglądu czy mocno wyprofilowanych foteli, bo to nie jest wersja stylizacyjna. Pod maską pracuje mocny — w tym przypadku 1.5 EcoBoost (200 KM i 300 Nm) — który gwarantuje ponadprzeciętne osiągi (6,5 sekundy do "setki") i współpracuje ze świetną ręczną skrzynią biegów. Emocji dodaje pomrukujący układ wydechowy, a dopracowane podwozie sprawia wiele przyjemności podczas szybszej jazdy.
Przeczytaj także: To najlepsze nowe auta do 100 tys. zł, jakimi jeździłem. Z jednym trzeba się pospieszyć, bo zniknie
Spieszmy się kupować prawdziwe hot hatche, bo szybko znikają
Jest tylko jeden problem: na rynku jest coraz mniej takich samochodów. Wspomniany Ford zakończył sprzedaż Fiesty, nie tylko jej usportowionej wersji ST (uchował się jeszcze kompaktowy Focus ST). Podobny los spotkał usportowione Renault Clio R.S. i większe Megane R.S. Hyundai również wycofał najostrzejsze, cenione odmiany N z modeli i20 oraz i30. Abarth stał się marką samochodów wyłącznie elektrycznych, które mocno podrożały i zatraciły charakter znany z poprzedniej generacji "pięćsetki". Nieobecny w segmencie hot hatchy jest cały koncern Stellantis, również Peugeot i Opel.
Rzeczywistość motoryzacyjna zmienia się na naszych oczach. Elektryfikacja wkracza w niemal każdy segment rynku, a usportowione wersje spalinowe znikają z ofert producentów, ustępując miejsca hybrydowym crossoverom/SUV-om lub pełnym elektrykom.
Czy pod koniec 2025 r. da się jeszcze kupić usportowione i nadal funkcjonalne auto za rozsądne pieniądze? Postanowiłem to sprawdzić.




English (US) ·
Polish (PL) ·