- Czeska autostrada D11 ma połączyć się z polską drogą ekspresową S3 w rejonie Lubawki, co umożliwi szybszy przejazd z Wrocławia do czeskiej Pragi
- Budowa D11 napotyka trudności związane z górzystym terenem. Zaplanowano tam ponad 50 mostów, wiaduktów i trzy tunele, a to wszystko na odcinku 40 km
- Symboliczne otwarcie 3,3-kilometrowego odcinka D11 do węzła Kralovec planowane jest na jesień 2026 r.
- Odcinek od granicy do Trutnova o długości 17,9 km ma być ukończony do końca 2028 r.
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
SPIS TREŚCI
- Kiedy kierowcy pojadą do czeskiej Pragi drogą ekspresową?
- Kiedy otwarcie czeskiej autostrady D11? Symboliczne otwarcie już w 2026 r.
- Jakie są największe wyzwania podczas budowy czeskiej autostrady D11 w górach?
Budowa autostrady D11 po czeskiej stronie granicy wchodzi obecnie w najbardziej wymagający etap. W okolicach miejscowości Bernartice, na trudnym, górzystym terenie, pracują już potężne żurawie, a pierwsze betonowe podpory mostów i wiaduktów są już widoczne. Trasa przyszłej autostrady w wielu miejscach będzie przebiegać wysoko nad dolinami, co czyni ten fragment jednym z najbardziej skomplikowanych projektów drogowych realizowanych obecnie w Czechach.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKiedy kierowcy pojadą do czeskiej Pragi drogą ekspresową?
Jak przypomina "Gazeta Wrocławska", docelowo połączenie D11 z S3 ma umożliwić szybki i komfortowy przejazd z Wrocławia do Pragi. Stolica Czech oddalona jest od Wrocławia o 290 km, jednak obecnie podróż między tymi miastami zajmuje około czterech godzin. Po polskiej stronie kierowcy korzystają z autostrady A4 i drogi ekspresowej S3, ale po przekroczeniu granicy muszą kontynuować jazdę lokalnymi, mniej wygodnymi trasami.
Kiedy otwarcie czeskiej autostrady D11? Symboliczne otwarcie już w 2026 r.
Polska droga ekspresowa S3 kończy się przy granicy już od ponad dwóch lat, jednak pełne połączenie z czeską autostradą D11 wciąż pozostaje odległe. Oficjalne zapowiedzi mówią o tym, że jesienią 2026 r. S3 "przestanie się kończyć w polu", jednak — jak zauważa "Gazeta Wrocławska" — będzie to jedynie symboliczny krok naprzód. Do tego czasu Czesi planują oddać do użytku najkrótszy, 3,3-kilometrowy fragment trasy, który pozwoli dojechać do węzła Kralovec. Rozwiązanie to odciąży centrum Lubawki, ale nie wpłynie znacząco na czas przejazdu do Pragi.
Prace na czeskiej D11 przy granicy z PolskąŘeditelství silnic a dálnic
Jakie są największe wyzwania podczas budowy czeskiej autostrady D11 w górach?
Budowa autostrady D11 napotyka na poważne trudności związane z wymagającym, górzystym terenem. Wciąż brakuje trzech odcinków o łącznej długości blisko 41 km. Najtrudniejszy fragment prowadzi przez silnie pofałdowane tereny, gdzie droga będzie przebiegać na estakadach i w tunelach. Na niespełna 40 km zaplanowano ponad 50 mostów i wiaduktów oraz trzy tunele, co znacząco komplikuje i wydłuża realizację inwestycji.
Odcinek od granicy państwa do Trutnova, liczący 17,9 km, jest już w budowie i ma zostać ukończony pod koniec 2028 r. Z kolei fragment Trutnov — Jaroměř czeka jeszcze na podpisanie umowy z wykonawcą. Obecnie prowadzone są tam intensywne badania archeologiczne, które — jak informuje "Gazeta Wrocławska" — przyniosły odkrycie tysięcy zabytków z czasów XVIII-wiecznych wojen o Śląsk.
Dalsza część trasy, od Jaroměřa przez obwodnicę Hradca Králové, jest już gotowa i kierowcy mogą korzystać z autostrady D11 prowadzącej bezpośrednio do Pragi.






English (US) ·
Polish (PL) ·