Cisi bohaterowie systemu zdrowia. Wspierają pacjentów onkologicznych i lekarzy

3 tygodni temu 19

Te kompetencje robią różnicę

Badanie objęło 300 koordynatorów pracujących w różnych placówkach medycznych w Polsce. Wykorzystano autorski kwestionariusz samooceny kompetencji (OCCCSAQ), który pozwolił na ocenę umiejętności w dziesięciu kluczowych obszarach, takich jak komunikacja interpersonalna, wsparcie psychologiczne, edukacja pacjenta, znajomość prawa medycznego czy zarządzanie stresem.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

— Najwyżej oceniane kompetencje to komunikacja interpersonalna, wsparcie psychologiczne oraz organizacja pracy, czyli te umiejętności, które bezpośrednio wpływają na komfort pacjenta — podkreśla dr Mateusz Grajek, współautor badania. To właśnie te aspekty — jak wynika z raportu — stanowią fundament efektywnej opieki nad pacjentami onkologicznymi.

Są jednak pewne luki

Jednak nie wszystko wygląda równie optymistycznie. Analiza ujawniła wyraźne braki w znajomości prawa medycznego oraz w umiejętności radzenia sobie ze stresem.

— Wyniki jasno pokazują, że potrzebne są dodatkowe szkolenia z zakresu prawa i strategii przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu — zauważa dr Eliza Działach, współautorka badania. Problem ten może mieć istotne konsekwencje zarówno dla jakości opieki nad pacjentem, jak i dla kondycji psychicznej samych koordynatorów.

To znacznie więcej niż administracja

Jak podkreślają autorzy badania, rola koordynatora wykracza daleko poza zadania administracyjne. To właśnie oni stają się przewodnikami i rzecznikami pacjentów w często zawiłym i przytłaczającym systemie opieki zdrowotnej. Koordynatorzy minimalizują ryzyko chaosu informacyjnego, opóźnień w leczeniu i pomagają pacjentom odnaleźć się w trudnych momentach.

MedonetPRO OnetPremium

MedonetPRO OnetPremiumMedonet

— Odpowiednio wyszkolony koordynator nie tylko organizuje proces leczenia, ale też zapewnia wsparcie emocjonalne i edukację zdrowotną — podsumowuje dr Grajek.

Warto inwestować w rozwój

Eksperci podkreślają, że dalsza standaryzacja kompetencji w obszarach takich jak edukacja pacjenta czy wsparcie psychologiczne, a także inwestycje w rozwój zawodowy koordynatorów, mogą znacząco podnieść jakość opieki onkologicznej w Polsce. W obliczu rosnącej liczby pacjentów onkologicznych i coraz bardziej złożonych procedur medycznych, rola koordynatora staje się kluczowa.

Przeczytaj źródło