Rejestracje nowych samochodów w Europie w 2025 roku zanotowały delikatny wzrost o 0,4%. Szczególną uwagę zwraca jednak rosnący udział chińskich koncernów jak BYD czy SAIC Motor, które w sierpniu prześcignęły m.in. Kię, Cuprę czy Fiata.
Blisko 500 chińskich samochodów dostępnych od ręki: Sprawdź na chińskiesamochody.pl
Sierpień 2025 przyniósł wzrosty na rynku nowych aut w Europie. Według danych ACEA w tym czasie zarejestrowano 791 349 samochodów w krajach Unii Europejskiej, co oznacza wzrost o 4,7% rok do roku. Od początku roku zarejestrowano natomiast 8 691 840 nowych aut, czyli o 0,4% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na szczególną uwagę zasługują jednak chińscy producenci, którzy notują spektakularne wzrosty sprzedaży.
BYD i SAIC Motor z imponującymi wzrostami w 2025 roku
Od stycznia do sierpnia na terenie UE BYD zarejestrował 67 632 samochody, co oznacza wzrost aż o 244% rok do roku, a jeśli uwzględnimy dane dla całej Europy, czyli krajów EFTA i Wielkiej Brytanii, wynik ten wynosi już 95 940 sztuk, czyli o 280% więcej niż rok wcześniej. Jeszcze lepszy wynik uzyskał SAIC Motor (właściciel m.in. MG), który w Unii Europejskiej sprzedał w tym czasie 136 629 samochodów (+33,1% r/r.), a w całej Europie aż 192 433 (wzrost o 19,7% r/r.).
Geely Group i SAIC Motor Wśród najpopularniejszych koncernów w Europie
Warto też odnotować, że według analiz JATO Dynamics koncerny Geely Group (właściciel m.in. Volvo, Smarta, Zeekra czy Geely) i SAIC Group (m.in. MG, Maxus) znalazły się w TOP10 najpopularniejszych koncernów w Europie w sierpniu 2025. Geely Group z wynikiem 19 966 sztuk zajęło 9. miejsce i odnotowało spadek o 13%, natomiast SAIC Motor z rezultatem 15 988 sztuk zajął 10. lokatę, lecz może pochwalić się wzrostem o 45% rok do roku.
Spójrzmy na to jeszcze dalej. W sierpniu 2025 roku chińscy producenci sprzedali 43,5 tys. samochodów, zdobywając 5,5% udziału w rynku. To aż o 121% więcej niż rok wcześniej i rezultat lepszy niż w przypadku takich marek jak Audi (41,3 tys. aut) czy Renault (37,8 tys.). SAIC Motor w sierpniu sprzedał 16 000 samochodów, czyli więcej od Tesli, Suzuki czy Mazdy.
Poznaj gamę MG i BYD na chińskiesamochody.pl: Przejdź do oferty
BYD hitem na rynku aut elektrycznych, Tesla traci
Dla odmiany spore straty notuje Tesla, która od początku roku zarejestrowała w Europie 133 857 samochodów, czyli o 32,6% mniej niż rok wcześniej.
Również na rynku aut elektrycznych chińskie marki radzą sobie bardzo dobrze. BYD w sierpniu zarejestrował 7104 samochodów BEV (wzrost o 114%), co czyni go 9. najpopularniejszym producentem elektryków w Europie i stawia m.in. przed Kią, Fordem czy Cuprą. W TOP25 najpopularniejszych producentów aut elektrycznych w sierpniu znalazły się też MG, Leapmotor oraz Xpeng.
Dlaczego europejskie koncerny tracą?
Rodzime europejskie marki nadal mają mocną pozycję rynkową, jednak jest im coraz trudniej ją utrzymać. Europejski przemysł motoryzacyjny znalazł się w kryzysie, za którego w dużej mierze odpowiadają ideologiczne przesłanki i związane z nimi regulacje Unii Europejskiej, w efekcie czego branża motoryzacyjna w Europie zaczęła tracić swoją konkurencyjność i atuty takie jak innowacyjność i jakość. Z kolei chińskie marki oferują samochody przystępne cenowo, lepiej odpowiadające na realne potrzeby klientów, w efekcie czego zdobywają one coraz większą popularność. Warto też odnotować, że chińskie koncerny nie skupiają się tylko na samochodach elektrycznych, ale również bardzo pożądanych obecnie autach hybrydowych.

1 miesiąc temu
31




English (US) ·
Polish (PL) ·