- Co trzeci kierowca wydał na ostatnią naprawę samochodu ponad 2000 zł, niemal dwa razy więcej niż w 2023 r
- Mechanicy odgrywają kluczową rolę w wyborze sposobu naprawy, 68 proc. kierowców korzysta z ich rekomendacji dotyczących części używanych
- Popularność używanych części samochodowych wzrosła o 30 proc. w ciągu dwóch lat
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Naprawa auta to nie tylko problem techniczny, ale i emocjonalny. Jak wynika z badania opublikowanego przez OLX, aż 36 proc. kierowców odczuwa stres w związku z awarią, a 27 proc. przyznaje się do niepokoju i irytacji. Złość deklaruje co czwarty badany, a jedynie 10 proc. kierowców podchodzi do tego typu sytuacji ze spokojem. Największy poziom stresu notowany jest w grupie 25–44 lata, czyli najbardziej aktywnej zawodowo i intensywnie korzystającej z samochodów.
Nie bez znaczenia jest również wartość auta. Największy stres odczuwają właściciele najtańszych samochodów (do 15 tys. zł — 39 proc. ), jak i tych najdroższych (powyżej 80 tys. zł — 37 proc. ).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDlaczego koszty napraw samochodów rosną?
Ile osób musiało zrezygnować z naprawy auta?
Jakie części samochodowe zyskują na popularności?
Gdzie najczęściej serwisowane są samochody?
Czy warto kupić używane części samochodowe?
Rosnące ceny usług warsztatowych sprawiają, że Polacy coraz częściej szukają alternatywnych rozwiązań. Jak wynika z badania OLX, aż co trzeci kierowca musiał zrezygnować z naprawy auta lub odłożyć ją na później. W efekcie rośnie popularność części używanych – ich wykorzystanie wzrosło o 30 proc. w ciągu dwóch lat.
Zobacz: Sprzedaliśmy 19-letnią Hondę w dwa dni. Jedna rzecz była kluczowa
Oryginalne części używane zyskują na popularności. Obecnie aż 49 proc. kierowców deklaruje, że z nich korzystało, podczas gdy w 2023 r. było to zaledwie 21 proc. Trend ten obejmuje wszystkie grupy wiekowe i społeczne, a nawet osoby zarabiające powyżej 9 tys. zł netto miesięcznie (42 proc. ).
— Właściciele samochodów o niższej wartości, często starszych modeli, obawiają się, że wysokie koszty napraw mogą wręcz przewyższyć wartość pojazdu. Z kolei droższe auta zazwyczaj mają także droższe części, co zwiększa łączne koszty napraw. W obu przypadkach części używane mogą być rozwiązaniem — przy drogich autach pozwalają ograniczyć koszty serwisu, a przy tańszych utrzymać mobilność przy niższym budżecie — komentuje Kamil Szabłowski, PR Lead OLX.
Warsztat samochodowyAnatoliy Cherkas / Shutterstock
Ile kosztuje teraz naprawa samochodu?
Statystyki mówią same za siebie: tylko 35 proc. kierowców zapłaciło za ostatnią naprawę mniej niż 1000 zł, podczas gdy w 2023 roku było to aż 54 proc. W przedziale 1000–2000 zł znalazło się 27 proc. badanych. Co trzeci kierowca wydał ponad 2000 zł — to niemal dwukrotny wzrost w porównaniu do 2023 r.
Co gorsza, ceny usług warsztatowych w 2024 roku wzrosły średnio o 6,6 proc. rok do roku, więc koszty napraw rosną znacznie szybciej niż inne usługi. Efekt? Coraz więcej Polaków rezygnuje z napraw lub odkłada je w czasie. W 2023 r. robiło tak 18 proc. ankietowanych, dziś — już 31 proc.
Gdzie serwisujemy samochody?
Naprawy samochodów najczęściej odbywają się w warsztatach prywatnych (29 proc.) lub u znajomych mechaników (40 proc. ). Tylko 16 proc. kierowców korzysta z autoryzowanych serwisów.
Mechanik pełni dziś rolę nie tylko wykonawcy napraw, ale również doradcy. Aż 71 proc. kierowców przyznaje, że to jego opinia jest kluczowa przy wyborze sposobu naprawy. Co więcej, 68 proc. badanych wskazuje, że to właśnie mechanik rekomenduje części używane, a 90 proc. ankietowanych uważa, że mechanik powinien polecać używane części w odpowiednich sytuacjach. To sposób na obniżenie kosztu naprawy samochodu.
*Badanie zrealizowane przez SW Research metodą CAWI (n=800) we wrześniu 2025 r.





English (US) ·
Polish (PL) ·