Century. Toyota zaprezentowała nową markę na Japan Mobility Show 2025

1 dzień temu 5

Akio Toyoda oficjalnie wprowadza nową submarkę Century, konkurenta Bentleya i Rolls-Royce'a.

Wystąpienie Akio Toyody, Prezesa Zarządu (Dyrektora Reprezentatywnego), rzuca nowe światło na samochód, który od dawna zajmuje pozycję na samym szczycie motoryzacyjnego panteonu: Toyotę Century. Jak stwierdził sam Toyoda, ten samochód jest wyjątkowy i narodził się z misją dźwigania Japonii na swoich barkach. Prezes podzielił się osobistą interpretacją historii Century, łącząc ją z fundamentami, na których zbudowano japoński przemysł samochodowy.

Korzenie i dziedzictwo - wizja kiichiro Toyody i Kenya Nakamury

Century. Toyota zaprezentowała nową markę na Japan Mobility Show 2025
Historia Century nierozerwalnie łączy się z fundamentalną ideą założyciela, Kiichiro Toyody: „Nie chodzi tylko o tworzenie samochodów. Musimy stworzyć przemysł samochodowy dla Japonii, bazując na japońskich pomysłach i umiejętnościach”. W latach 30. XX wieku, gdy Japonia była postrzegana jako niezdolna do produkcji własnych aut, Kiichiro dążył nie do stworzenia firmy Toyota, lecz do ustanowienia japońskiego przemysłu motoryzacyjnego jako takiego.

Kluczową postacią w historii Toyoty Century jest Kenya Nakamura, pierwszy główny inżynier Toyoty, który dołączył do firmy w 1938 roku. Hasłem przewodnim, które ukształtowało Century było „Być niepodobnym do żadnego innego” (To be like no other).

Od „lekkomyślnego projektu” do szczytu luksusu


Prace nad Century rozpoczęły się w 1963 roku, zaledwie 18 lat po zakończeniu wojny. W tamtym czasie wielu kwestionowało, jak Toyota, bez tradycji w segmencie ultraluksusowym, ma zamiar stworzyć światowej klasy pojazd. Nakamura pozostał niewzruszony, twierdząc, że tradycja nadejdzie naturalnie. Postawił na stworzenie nowego rodzaju samochodu luksusowego, wychodząc z założenia, że „piętą achillesową dzisiejszych samochodów luksusowych jest brak możliwości wprowadzania innowacji”.

Dzięki tej śmiałej postawie, Nakamura odważnie łączył przełomowe technologie z elementami japońskiej kultury i rzemiosła. Przykładem jest godło feniksa z grawerunkami metalowymi w stylu Edo oraz tkanina siedzeń wykonana w technice Nishijin-ori (tradycyjny japoński jedwabny materiał tkacki pochodzący z dzielnicy Nishijin w Kioto). Cel był jeden: stworzyć coś „niepodobnego do żadnego innego” poprzez fuzję najnowocześniejszej inżynierii z japońską tradycją.

Kultura i wartości narodowe w centrum misji Century

Century. Toyota zaprezentowała nową markę na Japan Mobility Show 2025
Toyota Century była ulubionym samochodem Shoichiro Toyody (syna Kiichiro) przez całe jego życie. Nieustannie przekazywał on inżynierom sugestie, od poprawy stabilności na autostradzie po odporność na silne podmuchy wiatru. Poświęcenie Shoichiro dla Century, zdaniem Akio Toyody, miało głębszy sens, wykraczający poza sam samochód.

Akio Toyoda interpretuje ten wysiłek jako wspólne dążenie Kiichiro, Nakamury i Shoichiro, zakorzenione w tej samej pasji, którą Kiichiro włożył w utworzenie Związku Samochodowego trzy miesiące po wojnie. Kiichiro chciał „zbudować demokratyczny, motoryzacyjno-przemysłowy naród, przyczyniając się do pokojowej odbudowy Japonii i kultury światowej”. 

W tym kontekście, Toyota Century jawi się jako projekt społeczny:

  • Wkład w odbudowę tkanki społecznej - dążenie do pokojowej odbudowy Japonii oznaczało przywracanie uśmiechów i stabilności poprzez przemysł motoryzacyjny.
  • Wkład w kulturę światową - Century miał być samochodem opartym na japońskich umiejętnościach i tradycji, który można z dumą pokazać światu, ułatwiając wymianę kulturową i wzajemne zrozumienie. W czasach powojennych Japończycy potrzebowali poczucia dumy z bycia Japończykami. To właśnie ta potrzeba – bycia dumą Japonii – była rolą, jaką miał spełniać Century.

Przyszłość marki Century.„One of One” 

Century. Toyota zaprezentowała nową markę na Japan Mobility Show 2025
Akio Toyoda zauważa, że Japonia, po erze „Japan as No.1” i „utraconych 30 latach”, wydaje się tracić energię i globalną obecność. Gdyby Kiichiro i Nakamura zobaczyli dzisiejszą Japonię, nie trwolinilsłów, lecz natychmiast przeszliby do działania. Nakamura, reagując na hasło „Zaczynamy od zera”, kategorycznie stwierdził, że „To nie jest zero”, ponieważ Japonia zachowała swoje siły i umiejętności, które stanowią fundament odbudowy.

W obliczu obecnej sytuacji, Toyoda uważa, że Century jest potrzebny bardziej niż kiedykolwiek. Nazwa „Century” upamiętnia 100-lecie Epoki Meiji oraz 100. rocznicę urodzin Sakichiego Toyody, ale dla Akio oznacza ona przede wszystkim tworzenie następnych stu lat marki na rodzimym rynku. 

Century. Toyota zaprezentowała nową markę na Japan Mobility Show 2025  

Emblemat feniksa na Century jest symbolicznym odniesieniem do japońskiej mitologii, gdzie feniks pojawia się tylko wtedy, gdy świat jest w pokoju. Dlatego „Century” to coś więcej niż nazwa auta, to szczere pragnienie pokoju na świecie i dążenie do kształtowania przyszłości Japonii.

Po odejściu Shoichiro, Akio Toyoda uznał tę misję za swój osobisty obowiązek. W tym celu, wspólnie ze współpracownikami z Toyoty, którzy kontynuują pracę w duchu Kenyi Nakamury, podjęto decyzję o ustanowieniu Toyota Century jako całkowicie nowej, odrębnej marki.

Nowa marka ma działać pod hasłem „One of One”, co jest echem dewizy Nakamury. Marka Century nie będzie tylko kolejną submarką Toyoty. Jej celem jest przenoszenie ducha Japonii – dumy Japonii – na światową scenę.

Przeczytaj źródło