Bon na zdrowie, czyli jak zachęcić Polaków do badań profilaktycznych

1 miesiąc temu 13
Najważniejsze badania profilaktyczne - co oferuje NFZ? Najważniejsze badania profilaktyczne - co oferuje NFZ? / shutterstock

Eksperci Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego proponują wprowadzenie bonu profilaktycznego – elektronicznego świadczenia dla tych, którzy regularnie się badają i szczepią. Pieniądze można by wydać na niedofinansowane w publicznym systemie usługi, takie jak stomatologia czy rehabilitacja.

System ochrony zdrowia, jak sama nazwa wskazuje, powinien chronić zdrowie, a nie tylko zajmować się leczeniem chorób. Tymczasem w Polsce ciężar opieki medycznej spoczywa na medycynie naprawczej, a nie na profilaktyce. To błąd, który w dobie starzejącego się społeczeństwa i rosnącej liczby chorób cywilizacyjnych będzie nas kosztował coraz więcej. Eksperci think-thanku Uczelni Łazarskiego – Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia wyszli z propozycją, która ma odwrócić ten trend. Chodzi o wprowadzenie bonu profilaktycznego, który byłby formą nagrody dla pacjentów dbających o swoje zdrowie.

– Trzeba stworzyć system zachęt, a nie kar. Jestem zwolenniczką przysłowiowej marchewki, czyli premiowania tych, którzy dokonują prozdrowotnych wyborów – podkreśla dr n. ekon. Małgorzata Gałązka-Sobotka, dziekan Centrum Kształcenia Podyplomowego oraz dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego, autorka pomysłu. Jej zdaniem, aby profilaktyka stała się fundamentem systemu, motywację muszą mieć obie strony: świadczeniodawcy, by realizować takie usługi, oraz obywatele, by z nich korzystać. Bon miałby być właśnie taką motywacją dla pacjentów.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

logo Patrycja Otto

Zapisz się na newsletter

Otrzymuj codziennie rzetelne informacje o zmianach w prawie i podatkach oraz aktualności istotne dla przedsiębiorców.

Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich

Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.

success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Zobacz

Popularne Zobacz również Najnowsze

image for background

logo www.GazetaPrawna.pl

Przejdź do strony głównej

Przeczytaj źródło