BMW Z4 Final Edition oznacza tylko jedno. To koniec sportowych roadsterów

2 tygodni temu 19

BMW ogłosiło oficjalne pożegnanie z jednym ze swoich kultowych modeli sportowych, roadsterem BMW Z4. Finalna, specjalna edycja tego pojazdu została zaprezentowana jako symboliczny punkt końcowy dla generacji, która jest obecna na rynku motoryzacyjnym od 2018 roku. To, co szczególnie rezonuje z miłośnikami marki i rynku, to potwierdzenie przez niemieckiego producenta, że po definitywnym zakończeniu produkcji nie pojawi się żaden bezpośredni następca tego dwumiejscowego kabrioletu.

Model w wersji Final Edition będzie dostępny do zamawiania tylko do końca stycznia 2026 roku. Ostatni egzemplarz opuści linie montażowe zakładów produkcyjnych w marcu 2026 roku. Decyzja ta oznacza nie tylko koniec Z4, ale i symboliczne zamknięcie ponad trzech dekad tradycji budowania małych roadsterów przez bawarskiego giganta.

Ważne: Mimo wycofania roadstera Z4, BMW uspokaja, że w ofercie pozostaną większe kabriolety, takie jak modele z Serii 4 i Serii 8, co świadczy o utrzymaniu obecności marki w segmencie pojazdów z otwartym dachem, choć w innej, bardziej luksusowej i dużej formie.

Szukasz BMW Z4? Wejdź na Superauto.pl ostatnie egzemplarze BMW Z4 dostępne od ręki!


Dziedzictwo rodziny „Z”

Historia sportowych roadsterów BMW oznaczonych literą „Z” jest bogata i pełna innowacji motoryzacyjnych. Rozpoczęła się ona w 1989 roku, wraz z debiutem awangardowego i niezwykle limitowanego modelu BMW Z1. Choć Niemcy wyprodukowali jedynie 8 sztuk tego nietypowego roadstera, stał się on kluczowym kamieniem milowym, zapoczątkowującym nową erę dla serii „Z”.

Prawdziwym przełomem i pierwszym roadsterem produkowanym masowo był model BMW Z3, który podbił serca klientów w latach 1995 – 2002. Z3 zyskał globalną rozpoznawalność dzięki występowi w kultowym filmie o Jamesie Bondzie, „Golden Eye”. Warto również pamiętać o ekstremalnych i unikalnych wariantach Z3, takich jak M Roadster czy kontrowersyjny Z3 M Coupe, często nazywany „clown shoe” (but klauna) ze względu na swoją sylwetkę. Bezpośrednim spadkobiercą Z3, wprowadzonym w 2002 roku, stał się właśnie BMW Z4.

Obecna, trzecia generacja Z4 (o kodzie G29) jest efektem udanego partnerstwa z Toyotą (które zaowocowało również modelem Supra). G29 była swoistym powrotem do korzeni roadsterów, charakteryzując się niższą masą, klasycznym charakterem oraz – co najważniejsze – powrotem do miękkiego dachu (w przeciwieństwie do składanego twardego dachu poprzednika). Mimo to, zarząd BMW podjął trudną decyzję o zakończeniu tego fascynującego rozdziału w historii marki.

Czym wyróżnia się generacja Z4? Detale Final Edition

Ostatni taniec generacji Z4 odbywa się pod znakiem wyjątkowości. Edycja Final Edition została stworzona, aby celebrować koniec produkcji, oferując klientom szereg ekskluzywnych elementów stylistycznych. Wśród nich najbardziej rzucającym się w oczy akcentem jest elegancki lakier Frozen Matt Black, który doskonale komponuje się z elementami wykończenia M High-Gloss Shadowline. Standardowe wyposażenie obejmuje sportowe, czerwone zaciski hamulcowe M Sport, które stanowią kontrastowy i dynamiczny element.

Wnętrze kabiny również zostało spersonalizowane, aby oddać hołd pożegnalnej edycji. Deska rozdzielcza, konsola środkowa, boczki drzwi oraz sportowe fotele są ozdobione czerwonymi przeszyciami, dodającymi wnętrzu sportowego charakteru. Całość uzupełnia dopasowana stylistycznie kierownica i specjalne, dedykowane nakładki progowe.

Gama silnikowa BMW Z4 2026

Pakiet Final Edition będzie dostępny dla trzech kluczowych wariantów silnikowych:

  • sDrive20i: Moc 197 KM
  • sDrive30i: Moc 258 KM
  • M40i: Najmocniejsza wersja generująca 340 KM

sDrive20i

Podstawowy wariant sDrive20i to 4-cylindrowy silnik 2.0 TwinPower Turbo, o mocy 197 KM i solidnym momencie obrotowym wynoszącym 320 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi około 6,6 sekundy, prędkość maksymalna to 240 km/h, a średnie zużycie paliwa (cykl mieszany) mieści się w granicach 7,1-7,4 l/100 km

sDrive30i

Dla klientów poszukujących bardziej zdecydowanej dynamiki, dostępna jest wersja sDrive30i. Wykorzystuje ona ten sam bazowy silnik 2.0 litra, ale w znacznie mocniejszej kalibracji. Zwiększona moc i moment obrotowy przekładają się na odczuwalnie lepsze osiągi:

  • Moc - 258 KM
  • Moment obrotowy - 400 Nm
  • Przyspieszenie 0-100 km/h - zaledwie około 5,4 sekundy
  • Prędkość maksymalna - 250 km/h (ograniczona elektronicznie)
  • Średnie zużycie paliwa utrzymane na bardzo rozsądnym poziomie 7,0-7,4 l/100 km


M40i 

Trzeci wariant, M40i, to najmocniejszy wariant M Performance i prawdziwa gratka dla purystów. Jest on wyposażony w legendarne 3-litrowe, 6-cylindrowe silniki rzędowe BMW z turbodoładowaniem, będące esencją sportowego charakteru bawarskiej marki.

  • Moc- 340 KM
  • Moment obrotowy - 500 Nm
  • Przyspieszenie 0-100 km/h osiągane w zaledwie około 4,5-4,6 sekundy, co stawia Z4 M40i w segmencie samochodów sportowych wysokiej klasy.
  • Prędkość maksymalna 250 km/h (ograniczona elektronicznie)


W zamian za najwyższe osiągi i najbardziej emocjonujące wrażenia z jazdy z rzędową szóstką, należy liczyć się z nieco większym zapotrzebowaniem na paliwo. Średnie zużycie w praktyce plasuje się w okolicach $8,5-8,7$ l/100 km, co jest w pełni akceptowalne, biorąc pod uwagę generowaną moc. Ten wariant to godne pożegnanie z silnikami spalinowymi w małych roadsterach BMW.

BMW Z4 Final Edition cena

Choć cena Final Edition nie została jeszcze ostatecznie potwierdzona, warto pamiętać, że obecne ceny BMW Z4 w Polsce zaczynają się od około 230 500 złotych. Ta specjalna edycja stanowi godne pożegnanie po ponad 30 latach obecności roadsterów z rodziny „Z” na rynku.

Przeczytaj źródło