Blender, czy darmowy i szalenie popularny program do obróbki grafiki 3D, doczekał się wydania 5.0. Wprowadzono gruntowne zmiany w zarządzaniu kolorami, obsługę HDR (wyświetlanie i eksport), odświeżony interfejs i liczne ulepszenia w narzędziach oraz renderingu. Wiele z nowości opracowano z myślą o zastosowaniach w środowiskach profesjonalnych.
Dalsza część tekstu pod wideo
Posiadaczom starszych PC zaleca się pozostanie przy Blender 4.5 LTS
Szereg usprawnień pojawił się również w przypadku Vulkana. Blender deklaruje nawet czterokrotnie szybszą kompilację materiałów w tym środowisku na kartach graficznych NVIDII. Podkreślono też, że sterowniki Intela pozostają w tyle w zestawieniu z Czerwonymi i Zielonymi.
Wraz z premierą wprowadzone zostały również zapowiadane wcześniej zmiany w wymaganiach sprzętowych. Nowe minimalne wymagania to NVIDIA GeForce GTX 900 i nowsze, AMD GCN 4. generacji i nowsze, a także iGPU Intela od generacji Kaby Lake wzwyż. Starsze karty mogą nadal uruchomić program, ale nie są traktowane jako wspierane.

Fundacja zaleca użytkownikom ze starszymi GPU pozostanie przy poprzednich wydaniach, takich jak Blender 4.5 LTS. Pełne wsparcie renderingu i pracy w HDR w Blenderze 5.0 wymaga już nowszego sprzętu oraz aktualnych sterowników. Pełna lista nowości, wraz z przykładami objaśniającymi wszystkie zmiany, dostępna jest TUTAJ.





English (US) ·
Polish (PL) ·