Bez chipów fabryki aut staną. Szykuje się nowy kryzys półprzewodnikowy

1 tydzień temu 7
Fabryka Stellantisa. Czy kryzys półprzewodników dotknie także ten koncern Fabryka Stellantisa. Czy kryzys półprzewodników dotknie także ten koncern / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Wraca widmo ogromnego kryzysu na rynku półprzewodników, co może mocno uderzyć w europejską branżę motoryzacyjną. Pierwsze fabryki na Starym Kontynencie wysyłają pracowników na przymusowe urlopy.

Maroš Šefčovič, unijny komisarz ds. handlu i bezpieczeństwa gospodarczego, rozmawiał wczoraj o tych zagrożeniach z przedstawicielami chińskiego rządu. Groźba powtórki wielkiego kryzysu z dostępem do chipów jak w czasie pandemii COVID-19, co skutkowało m.in. zastojami w produkcji aut w Europie, jest bowiem całkiem realna. O ile wtedy przyczyny kłopotów były ściśle powiązane z sytuacją zdrowotną, o tyle teraz ich powodem są tarcia geopolityczne. Pod koniec września rząd Holandii – pod dużym naciskiem USA – zdecydował się przejąć kontrolę nad mającą siedzibę w holenderskim Nijmegen firmą Nexperia, jednym z największych producentów półprzewodników. Ta, będąca dawniej częścią Philipsa spółka, od około sześciu lat należała do chińskiego koncernu Wingtech. Władze w Hadze kontrolę nad Nexperią tłumaczyły obawami o bezpieczeństwo technologiczne oraz ryzykiem transferu wrażliwych danych do Chin. To zaś wywołało natychmiastową reakcję Pekinu, który zablokował eksport części komponentów wytwarzanych przez Nexperię w chińskich fabrykach koncernu. A że ok. 80 proc. chipów tej firmy powstaje właśnie tam, to w rezultacie ich dostawy do Europy praktycznie stanęły. Dla fabryk motoryzacyjnych na Starym Kontynencie to ogromny problem, bo półprzewodniki z Azji wykorzystuje się w dużej mierze właśnie w produkcji samochodów. Spowodowane tymi kłopotami ograniczenia produkcyjne spodziewane jest już w zakładach niemieckiego giganta wytwarzającego elektroniczne części do samochodów – w firmie Bosch. Zarząd związku zawodowego IG Metall zapowiedział, że wkrótce zostanie skrócony czas pracy w fabryce tej marki w Salzgitter w Dolnej Saksonii.

Przestoje w fabrykach będą konieczne

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

logo Krzysztof Śmietana

Zapisz się na newsletter

Otrzymuj codziennie rzetelne informacje o zmianach w prawie i podatkach oraz aktualności istotne dla przedsiębiorców.

Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich

Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.

success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Zobacz

Popularne Zobacz również Najnowsze

image for background

logo www.GazetaPrawna.pl

Przejdź do strony głównej

Przeczytaj źródło