KPMG w raporcie "Global Automotive Executive Survey" zwróciło uwagę, że transformacja sektora motoryzacyjnego wykracza poza tradycyjne ramy technologiczne i biznesowe. Zdaniem autorów raportu, elektryfikacja, cyfryzacja i nowe modele własności zmieniają cały łańcuch wartości w branży – od dostępu do surowców, przez projektowanie pojazdów, po interakcję z klientem.
"Coraz wyraźniej widać, że o przewadze konkurencyjnej nie decyduje już sama skala produkcji czy koszt wytwarzania, lecz zdolność do integracji technologii, tworzenia partnerstw (w szczególności z branżą nowych technologii informatycznych) i szybkiego dostosowania modeli operacyjnych do zróżnicowanych regulacji i oczekiwań rynkowych" – podkreślił, cytowany w raporcie, Przemysław Szywacz z KPMG.
Problemy rolników po samozbiorach. "Apel do konsumentów"
Jazda autonomiczna stanie się standardem
Zgodnie z raportem, rynek samochodów autonomicznych ma osiągnąć wartość około 122 mld dolarów do 2030 roku, rosnąc w latach 2025–2030 w średniorocznym tempie 23 proc. Jednocześnie 87 proc. przedstawicieli kadry zarządzającej uważa, że do 2030 roku jazda autonomiczna stanie się standardem. Równolegle rośnie znaczenie usług cyfrowych i subskrypcyjnych – 78 proc. badanych było zdania, że będą one w coraz większym stopniu wypierać tradycyjny model własności samochodu.
Zdaniem Szywacza, Polska ma potencjał, aby stać się ważnym hubem dla elektromobilności i produkcji komponentów nowej generacji, jednak warunkiem będzie szybka adaptacja do obecnych trendów. W jego ocenie, pomóc w tym mogą między innymi środki z KPO oraz nowej perspektywy finansowej UE, pod warunkiem ich efektywnego wydatkowania na projekty przyczyniające się do rozwoju ekosystemu elektromobilności w Polsce.
Wyzwania stojące przed branżą motoryzacyjną
"Wyzwaniem będą rosnące koszty płac i energii oraz jej emisyjność, która coraz częściej jest parametrem branym pod uwagę przez koncerny motoryzacyjne przy wyborze lokalizacji dla nowych inwestycji czy przy dokonywaniu zamówień. Nie bez wpływu będzie także sytuacja geopolityczna – poparcie dla ceł na pojazdy elektryczne z Chin, konflikt zbrojny na wschodzie i napięta sytuacja na granicy także może odbić się na decyzjach inwestorów branżowych" – wskazał.
Ponadto 91 proc. badanych przedstawicieli branży wskazało, że do 2030 roku branża motoryzacyjna będzie znacznie bardziej zależna od współpracy z innymi sektorami, zwłaszcza w obszarach takich jak technologia akumulatorowa, infrastruktura chmurowa czy sztuczna inteligencja. Jednocześnie 77 proc. firm uważa, że alianse i partnerstwa są kluczowe dla dalszego wzrostu biznesu.

 1 tydzień temu
                                10
                        1 tydzień temu
                                10
                     
    




 English (US)  ·
                        English (US)  ·        Polish (PL)  ·
                        Polish (PL)  ·