Audi powraca do 3-litrowego diesla V6. Nowe A6 i Q5 zyskały asa w rękawie

2 tygodni temu 16

Nowe Audi A6 i Q5 doczekały się zupełnie nowej generacji 3-litrowego turbodiesla V6. Niemiecki producent chwali się, że w jednostce udało się całkowicie wyeliminować turbodziurę, a dzięki układowi miękkiej hybrydy stał się też oszczędniejszy. 

Silnik diesla jest wpisany w Audi niczym napęd hybrydowy w Toyotę. Audi sprzedaje samochody z silnikiem Diesla od 1989 roku i nawet 8-krotnie wygrało Le Mans samochodem z silnikiem TDI. Najnowsze wcielenia bestsellerów niemieckiej marki, a więc modele A6 i Q5, do tej pory miały okrojoną gamę diesli do zaledwie jednej jednostki. Teraz się to zmienia, gdyż Audi zaprezentowało właśnie zupełnie nową generację kultowego 3-litrowego diesla V6. Otrzymał on oznaczenie EA897evo4, wyróżnia się rozbudowanym układem miękkiej hybrydy MHEV plus oraz całkowitym wyeliminowaniem zjawiska turbodziury m.in. dzięki zastosowaniu elektrycznie napędzanej sprężarki.

     

Pierwszy diesel 3.0 V6 TDI z elektryczną sprężarką i technologią MHEV plus

Dzięki technologii MHEV plus Audi oferuje częściową elektryfikację, która poprawia zarówno osiągi, jak i wrażenia z jazdy, jednocześnie zmniejszając emisję CO2 i zużycie paliwa. Podstawą tego układu jest generator układu napędowego, alternator-rozrusznik i akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy. Podstawową funkcją alternatora-rozrusznika jest uruchomienie silnika i zasilenie akumulatora energią elektryczną. Generator układu napędowego umożliwia jazdę częściowo elektryczną, co oznacza, że ​​w powolnym ruchu miejskim, podczas parkowania i manewrowania oraz w ruchu ciągłym na drogach poza miastem, pojazd porusza się wyłącznie na napędzie elektrycznym. Generator układu napędowego zapewnia również dodatkowe 230 Nm momentu obrotowego i moc do 18 kW (24 KM) podczas ruszania i wyprzedzania. Podczas zwalniania przekazuje do akumulatora do 25 kW energii.

Audi powraca do 3-litrowego diesla V6. Nowe A6 i Q5 zyskały asa w rękawie

Z kolei elektrycznie napędzana sprężarka zapewnia wysokie wartości momentu obrotowego już od niskich obrotów i w połączeniu z układem MHEV plus pozwala na całkowitą eliminację turbodziury. Podczas gdy alternator-rozrusznik uruchamia silnik i wspomaga go podczas wytwarzania obrotów, generator układu napędowego i sprężarka napędzana elektrycznie zapewniają moment obrotowy niezbędny do przyspieszenia. W tym procesie sprężarka napędzana elektrycznie wzmacnia wzrost ciśnienia doładowania. Jednocześnie generator układu napędowego przekazuje pierwszy bezpośredni impuls momentu obrotowego na koła.

Wyjątkowe osiągi, niskie zużycie paliwa i brak turbodziury

Sprężarka napędzana elektrycznie znajduje się za konwencjonalną turbosprężarką i chłodnicą międzystopniową w ścieżce dolotowej. Zasilana jest z pokładowej instalacji elektrycznej o napięciu 48 V. Podczas gdy wcześniej sprężarka napędzana elektrycznie działała tylko w wąskim zakresie, nowa generacja działa teraz w całym zakresie prędkości obrotowej silnika. System ten zapewnia liniową i szybką reakcję oraz imponujące przyspieszenie w średnim zakresie. Audi twierdzi wręcz, że najnowszy diesel V6 zapewnia reakcję porównywalną z samochodem elektrycznym o podobnej mocy. 

Ponad 230 samochodów Audi z silnikiem diesla dostępnych od ręki: Poznaj ofertę

Nowy turbodiesel 3.0 TDI V6 o oznaczeniu EA897evo4 rozwija 299 KM przy 3620 obr./min. oraz 580 Nm przy 1500 obr./min. Co ciekawe, przystosowano go również do zasilania uwodornionym olejem roślinnym 100 (HVO 100). Maksymalne ciśnienie doładowania wynosi 3,6 bara i jest utrzymane o blisko sekundę dłużej niż w starszym EA897evo3, a koło turbosprężarki obraca się o około 40% szybciej. Audi twierdzi, że poprawie uległa też trwałość jednostki. 

Na początek trafi do Audi A6 i Q5

Nowy turbodiesel 3.0 TDI V6 trafi w pierwszej kolejności do modeli A6 i Q5. W A6 zapewnia on sprint od 0 do 100 km/h w 5,2 s oraz średnie spalanie między 5,3 a 6,1 l/100 km, natomiast Q5 z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5 sekund, a średnie spalanie oscylować ma między 5,8 a 6,8 l/100 km.

W przyszłym roku powinien on trafić również do nowej generacji większego SUV-a Q7 oraz do flagowego modelu Q9, którego premierę również zapowiedziano na 2026 rok.

Przeczytaj źródło