Audi A3 Allstreet 35 TFSI S Tronic to opcja dla niezdecydowanych

1 tydzień temu 8

Zapewne wiele razy zastanawialiście się co jest lepsze - hatchback czy SUV. Audi wraz z modelem A3 Allstreet postanowiło rozwiać wszelkie możliwości i powalczyć o tych niezdecydowanych. Sprawdzając je cały czas szukałem odpowiedzi na pytanie czy to ma sens i w pewnym momencie ją odnalazłem.

Od ładnych kilku lat świat motoryzacji "SUV-em stoi". Wszystko musi przypominać SUV-a - nieważne, czy to sedan, kombi czy hatchback. W końcu dla wielu producentów SUV=sukces, a w wielu przypadkach wręcz jest gwarancją rentowności danej marki. Szczególnie dużo SUV-ów mają marki premium i od lat szukają kolejnych nisz. Jedną z nich znalazło właśnie Audi, które przeprowadzając na początku 2024 roku lifting modelu A3 dołożyło do gamę uterenowioną odmianę Allstreet, czyli nic innego jak crossovera. Samochód stanowi połączenie hatchbacka i SUV-a, przy czym bliżej mu do tego pierwszego. Czy takie coś ma sens?

  

Audi A3 to ścisła czołówka rynku aut premium w Polsce

Chyba nikomu nie muszę mówić, jak ważnym i popularnym samochodem jest kompaktowe Audi. Od stycznia do września na Audi A3 zdecydowało się 3713 osób, co czyni je drugim najczęściej kupowanym modelem niemieckiej marki i jednocześnie 5. najpopularniejszym autem premium w Polsce w ogóle. Dodam tylko, że jego główni rywale w postaci Mercedesa Klasy A i BMW serii 1 plasują się poza TOP20. 

Z zewnątrz kosmetyka i dodatkowe 3 cm prześwitu

Zacznę może od tego co się zmieniło. Jak to Audi zwykło robić przy okazji liftingu, z zewnątrz mamy do czynienia z typową kosmetyką, a zatem przeprojektowanymi lampami, grillem i zderzakami. W tym przypadku największą nowość stanowi właśnie wariant Allstreet. Poznamy go po dodatkowych nakładach na progach i nadkolach oraz przemodelowanych, bardziej bojowych zderzakach z satynowymi wstawkami. Największą zmianą jest jednak wyższy o 30 mm prześwit i... to by było na tyle. Spytacie, ile dopłacamy do takiego "crossovera"? Już wam mówię - 10 000 zł, czy warto? Jeszcze wam tego nie zdradzę.

Audi A3 Allstreet 35 TFSI S Tronic to opcja dla niezdecydowanych

Nim zajrzymy do kabiny, pochylę się jeszcze nad specyfikacją tego konkretnego egzemplarza. Otóż samochód posiada opcjonalny szary lakier Arrow perłowy (3750 zł), który prezentuje się całkiem ładnie i pasuje do czarnych dodatków i opcjonalnych 19-calowych felg Audi Sport z ramionami w kształcie litery V i oponami 225/40. Takie koła trochę kłócą się z outdoorowym stylem wersji Allstreet, ale z drugiej strony zwykło się mówić, że przeciwieństwa się przyciągają. 

Audi A3 Allstreet - dane techniczne. zgrabny kompakt

Audi A3 Allstreet w zasadzie nie różni się długością od zwykłej wersji. Samochód mierzy 4,35 m, a jego rozstaw osi to 2,63 m. Jest zatem typowym kompaktem. Takie też ma proporcje. Różnica tkwi w wysokości nadwozia - wersja Allstreet mierzy 1,47 m, czyli o 3 cm więcej niż standardowe A3. Niczym nie różni się natomiast bagażnik, który reprezentuje typową dla kompaktów wartość od 380 do 1200 litrów, tym samym zdradzając pokrewieństwo z Volkswagenem Golfem. Jest ustawny i estetycznie wykonany, a dostęp do niego umożliwia elektrycznie sterowana klapa (1850 zł). 

Audi A3 Allstreet 35 TFSI S Tronic to opcja dla niezdecydowanych

Ponad 600 samochodów Audi dostępnych od ręki: Przejdź do oferty

Kabina emanuje sportowym sznytem

Szybki rzut oka na kabinę zdradza lekko sportowy sznyt samochodu. Kokpit zwrócono w stronę kierowcy, testowany egzemplarz wyposażono w sportowe fotele z logo S i zintegrowanymi zagłówkami, wykonane z mikrofibry Dynamica z pikowaniem w romby i skóry ekologicznej. Wspomnianą mikrofibrę Dynamica znajdziemy też na konsoli środkowej przed pasażerem oraz na panelach drzwi, charakteru dodają także czarna podsufitka, aluminiowe nakładki na pedały, aluminiowe nakładki na progi z logo S oraz sportowa perforowana kierownica z logo S. Gdyby nie wyższa pozycja za kierownicą, poczułbym się wręcz jak w prawdziwej "eSce".

Audi A3 Allstreet 35 TFSI S Tronic to opcja dla niezdecydowanych

Jakość pozostała premium, a ergonomia przyzwoita

Audi zawsze słynęło z wysokiej jakości wykończenia, jednak czy to samo dotyczy kompaktowego A3? Owszem, w kabinie czuć klimat samochodu premium, nie brakuje tu miękkich tworzyw, a wspomniane już stawki z mikrofibry prezentują się szlachetnie. Również spasowanie nie budzi większych zastrzeżeń. Jedyne, na co mogę ponarzekać, to zbyt duża ilość fortepianowej czerni na kokpicie i konsoli środkowej. Bardzo spodobało mi się oświetlenie ambiente wkomponowane w panele na drzwiach, w formie teselowanych trójkątów. 

Audi A3 Allstreet 35 TFSI S Tronic to opcja dla niezdecydowanych

Wraz z jakością w parze szła zwykle ergonomia obsługi. Czy także pod tym kątem A3 jest wzorem do naśladowania? I tak i nie, już tłumaczę. Na pewno muszę docenić wygodną obsługę poszczególnych funkcji, w tym cyfrowych zegarów, za pomocą pokręteł i przycisków na kierownicy, a także zgrabny selektor przekładni S Tronic. Podoba mi się również responsywność centralnego, 10,1-calowego wyświetlacza systemu infotainment i jego logiczne, poukładane menu. Dobrze też, że nawigacja ukazuje aktualne natężenie ruchu. Plus również za zachowanie klasycznego panelu klimatyzacji z przyciskami i przełącznikami. Co zatem mi się nie podoba? Otóż wspomniane przełączniki do zmiany temperatury i siły nadmuchu nie są podświetlane, przez co po zmroku klimą sterujemy trochę po omacku. Nie do końca sprawdzonym pomysłem jest też gładzik na konsoli środkowej do regulacji głośności i zmiany utworu. Wreszcie zabrakło mi choćby paru fizycznych przycisków-skrótów od multimediów. Generalnie polubiłem jednak kabinę A3 Allstreet i dość szybko się z nią oswoiłem.

Przestronność i funkcjonalność w kompaktowym wydaniu. Z przodu dobrze, z tyłu ciasno

Oczywiście po A3 nie oczekujmy cudów, jeśli chodzi o przestronność i funkcjonalność. To raczej taki typowy klasowy średniak. Z przodu siedzi się dobrze, fotele okazują się nie tylko dobrze wyprofilowane, ale i wygodne w trasie, mają elektryczną regulację (fotel kierowcy także pamięć ustawień), wysuwaną podpórkę pod uda i podgrzewane siedziska. Schowki mają raczej umiarkowaną pojemność, także ten pośrodku. Nad głową miejsca nie brakuje, a podłokietnik ma regulację w dwóch płaszczyznach. Z tyłu jest już ciasno i już sam otwór drzwiowy jest stosunkowo niewielki. Na kolana i na szerokość miejsca nie ma za wiele, za to możemy liczyć na osobne nawiewy, podłokietnik i cupholdery. Sytuację ratuje ponadto odpowiednie wyprofilowanie oparć przednich foteli, które mają specjalne wgłębienia na kolana. 

Poznaj bogatą gamę Audi A3 z atrakcyjnym finansowaniem: Zobacz samochody dostępne od ręki

Audi A3 Allstreet - wyposażenie. Lista opcji długa niczym litania

Skoro mamy segment premium, to nawet kompakt powinien rozpieszczać wyposażeniem. Tak też jest w przypadku prezentowanego A3 Allstreet. Zamiast skupiać się na elementach bazowych, które nie imponują, przedstawię listę opcji testowanego egzemplarza, która jest naprawdę długa. Wśród nich znajdziemy m.in.:

Audi A3 allstreet | 35 TFSI S tronic (110 kW / 150 KM) — wyposażenie opcjonalne Element wyposażenia opcjonalnego Cena (PLN) Łączna wartość wyposażenia opcjonalnego 84 320 PLN
Lakier szary Arrow perłowy 3 750
Adaptacyjny asystent jazdy z Emergency Assist 380
Aplikacja z czarnej mikrofibry Dinamica 1 800
Asystent parkowania plus z czujnikami odległości oraz wizualizacją otoczenia 770
Asystent postoju na wzniesieniach 410
Boczne poduszki powietrzne z przodu i z tyłu z kurtynami chroniącymi głowy oraz środkową poduszką powietrzną z przodu 1 800
Diody w przednich drzwiach z projekcją logo na podłożu 650
Komfortowo otwierana pokrywa bagażnika 1 850
Koło zapasowe dojazdowe 650
Mocowanie ISOFIX z przodu, top tether i i-Size dla skrajnych siedzeń z tyłu 210
Obręcze Audi Sport 19" (5-ramienne, czarne, wysoki połysk, opony 225/40 R19, 3-letnie ubezpieczenie opon) 6 870
Obudowy lusterek w kolorze czarnym 570
Pakiet Interieur S (mikrofibra Dinamica/skóra eko, czarna, czarna podsufitka) 15 160
Pakiet komfortowej klimatyzacji plus 5 030
Pakiet Komfort pro  8 360
Pakiet Nawigacja 5 900
Pakiet promocyjny Design 9 450
Pakiet promocyjny Technology 10 590
Pakiet schowków i wyposażenia bagażnika 930
Pakiet systemów wspomagających podczas jazdy i parkowania pro oraz pakiet systemów ochronnych i ostrzegawczych plus 4 070
Progresywny układ kierowniczy 1 290
Reflektory Matrix LED, światła tylne LED, układ zmywania reflektorów 3 590
Śruby zabezpieczające koła przed kradzieżą 160
Zabezpieczenie przed otwarciem przez dzieci, obsługiwane elektrycznie 80

Większość elementów wyposażenia jest czytelnie opisana, jednak pokrótce wskażę wam, co wchodzi w skład każdego z pakietów, aby mieć pełną świadomość, jak bardzo "dopchane" jest testowane A3. Poniżej przedstawiam wykaz poszczególnych pakietów:

  • Pakiet promocyjny Design: przyciemniane tylne szyby, reflektory LED i tylne światła LED z dynamicznymi kierunkowskazami, pakiet Połysk, relingi dachowe z aluminium
  • Pakiet promocyjny Technology: Audi phone box, współpraca z LTE z Audi phone box, pakiet Infotainment Connectivity: Audi virtual cockpit plus, MMI Navigation plus z MMI touch, Audi Soundsystem, Audi smartphone interface z Audi Application Store oraz Audi connect Navigation & Infotainment plus, pakiet systemów wspomagających podczas jazdy i parkowania plus: kamera cofania, adaptacyjny asystent prędkości, asystent parkowania z Audi parking system plus
  • Pakiet komfortowej klimatyzacji plus: 3-strefowa automatyczna klimatyzacja, podgrzewane przednie fotele
  • Pakiet Komfort pro: przednie siedzenia z elektryczną regulacją i funkcją pamięci dla fotela kierowcy, 4-kierunkowe podparcie odcinka lędźwiowego dla przednich siedzeń, lusterka zewnętrzne elektrycznie regulowane, ogrzewane i składane, automatycznie przyciemniane, z funkcją pamięci ustawień, lusterko wewnętrzne automatycznie przyciemniane, bez ramki
  • Pakiet Nawigacja: MMI Navigation plus z MMI touch, Audi virtual cockpit plus, Audi connect Navigation&Infotainment plus, Audi Application Store i Smartphone Interface, system nagłaśniający SONOS Premium z dźwiękiem 3D, wyświetlacz Head-up
  • Pakiet systemów wspomagających podczas jazdy i parkowania pro oraz pakiet systemów ochronnych i ostrzegawczych plus: adaptacyjny asystent jazdy z Emergency Assist i funkcją wspierającą przy zmianie pasa ruchu, adaptacyjny asystent prędkości z przewidującą regulacją prędkości, system rozpoznawania znaków drogowych współpracujący z kamerą, asystent parkowania z Audi parking system plus (czujniki parkowania przód i tył), kamera cofania,  funkcję ostrzegającą przy zmianie pasa ruchu wraz z ostrzeżeniem przy wysiadaniu i asystentem ruchu przecinającego tor jazdy z tyłu, asystenta omijania przeszkód i asystenta skrętu w lewo, Audi pre sense front oraz Audi pre sense basic i Audi pre sense rear
  • Pakiet schowków i wyposażenia bagażnika:  zamykany schowek podręczny, schowek po stronie kierowcy, kieszenie z siatki na tylnej stronie oparć przednich siedzeń, komfortowy uchwyt na napoje gniazdko 12V w bagażniku, siatkę do mocowania bagażu w bagażniku, drugą lampkę diodową w bagażniku z lewej strony

Czy zatem czegoś w gąszczu tych elementów brakuje? Okazuje się że tak - podgrzewanej kierownicy i kamer 360 stopni. 

Audi A3 Allstreet 35 TFSI S Tronic - układ napędowy bez niespodzianek

Skoro już przebrnęliśmy przez długą listę opcji A3, pora na coś bardziej emocjonującego, czyli wrażenia z jazdy. Dla formalności wspomnę jeszcze o tym, co drzemie pod maską. Nie bez powodu mówię "dla formalności", bowiem żadnej niespodzianki tutaj nie ma. W wariancie 35 TFSI S Tronic mamy doskonale znaną jednostkę benzynową 1.5 TFSI o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm. Współpracuje ona z 7-stopniową dwusprzęgłową przekładnią S Tronic, a napęd trafia na przód. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,4 s, a prędkość maksymalna to 221 km/h. Oznacza to, że wersja Allstreet przyspiesza "do setki" o 0,3 s gorzej niż zwykły hatchback. Czy w praktyce to czuć? W większości przypadków niekoniecznie, choć podczas dynamicznej jazdy czasami delikatny niedobór mocy można wyczuć. W codziennej jeździe jednak mocy wystarcza w zupełności. Skrzynia działa sprawnie i bez szarpnięć, aczkolwiek miewa pewną zwłokę w reakcji na kickdown (taki już urok przekładni S Tronic).

Audi A3 Allstreet 35 TFSI S Tronic to opcja dla niezdecydowanych

Ile pali A3 Allstreet 35 TFSI S Tronic? w granicach rozsądku, ale...

Nie mogę narzekać na spalanie, choć ono również jest delikatnie wyższe niż w przypadku hatchbacka. A3 Allstreet pali średnio między 6,5 a 7 l/100 km i ciężko w nim uzyskać wyniki z 5-ką z przodu. Cóż, dodatkowe cm i duże koła robią jednak różnicę. W zwykłym hatchbacku bez problemu uzyskamy wyniki o 0,5 l/100 km niższe. Na autostradzie spalanie oscyluje wokół 7 l/100 km, a na drogach lokalnych jest to koło 6 l/100 km. W mieście zbliżymy się do 7,5-8 l, choć dużo zależy do natężenia ruchu i stylu jazdy, zwłaszcza, że jednostkę wyposażono w układ mild hybrid. Zbiornik paliwa ma 50 litrów i zrobimy na nim około 700 km. 

Mimo większego prześwitu prowadzi się naprawdę dobrze

Jak dodatkowe 3 cm wpływają na prowadzenie? Cóż, muszę przyznać, że A3 Allstreet prowadzi się pewnie i pozwala zapomnieć o tym, że jedziemy "podwyższonym" samochodem. Samochód jest zwinny, zwarty i ma komunikatywny układ kierowniczy oraz dobre hamulce. W jego układzie jezdnym czuć sportowy sznyt i ochotę do połykania kolejnych zakrętów. Oczywiście coś za coś - duże felgi i niski profil dają o sobie znać na dziurach i studzienkach, jest po prostu sztywno. Jedni powiedzą, że to wada, inni zaś, że to cecha tego auta. Ocenę pozostawiam wam. Nie podoba mi się natomiast słabe wyciszenie kabiny, zwłaszcza w trasie. To co wymaga poprawy już w hatchbacku, tu jest jeszcze bardziej odczuwalne. 

Zapewne zastanawiacie się, jaki jest sens tego auta, skoro wersja Allstreet gorzej przyspiesza, więcej pali i jest droższa? Też długo nad tym myślałem. Oświeciło mnie, gdy pojechałem w góry i musiałem wjechać na dość stromy podjazd. Pomyślałem sobie: "dobrze, że mam te dodatkowe 3 cm prześwitu". Z drugiej strony ile razy będziemy w takiej sytuacji? No właśnie, rzadko... ale już w mieście docenimy święty spokój przy podjeżdżaniu do krawężników czy nawet wjeżdżania na nie. Oczywiście pod warunkiem, że wybierzemy mniejsze obręcze. 

Audi A3 Allstreet 35 TFSI S Tronic to opcja dla niezdecydowanych

Audi A3 Allstreet 35 TFSI S Tronic - cena. Niby człowiek wiedział, a jednak się łudził

Premium musi swoje kosztować i nikt tego nie ukrywa. Bazowe Audi A3 Allstreet 35 TFSI S Tronic startuje od 151 200 zł, czyli o 10 000 zł drożej od hatchbacka. Testowany egzemplarz to wydatek wręcz astronomicznej kwoty 235 220 zł... Boli nawet jak na standardy segmentu premium, w końcu mamy tu tylko podniesionego hatchbacka ze zwykłym 1.5 pod maską. Z drugiej strony bezpośrednia konkurencja nie oferuje takiego "crossovera". 

Audi A3 w ofercie Superauto.pl

Jeśli spodobało wam się Audi A3 Allstreet, zajrzyjcie na Superauto.pl, gdzie traficie na kilkadziesiąt ofert A3 w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych. Samochody dostaniecie od ręki, z atrakcyjnym finansowaniem i rabatami do 25%. 

Przykładowa kalkulacja leasingu Audi A3 na Superauto.pl

  Audi A3 Allstreet 35 TFSI S Tronic to opcja dla niezdecydowanych

Poznaj indywidualną kalkulację finansowania. Wejdź na Kalkulator Leasingowy Superauto.pl

Audi A3 vs rywale

Zestawię teraz Audi A3 z bezpośrednimi rywalami, którzy jednak nie oferują uterenowionej wersji. Ponadto sprawdzę ile trzeba dopłacić do podobnie skonfigurowanego Q3. 

BMW seria 1 2025

Dla porównania BMW serii 1 w wersji benzynowej 120 z silnikiem 1.5 i układem mHEV o mocy 170 KM w podobnej konfiguracji kosztuje 214 300 zł. To nadal dużo, jednak o przeszło 20 tys. zł mniej od Audi. Co prawda samochód nie jest crossoverem, jednak ma jeszcze więcej sportowego sznytu niż Audi, lepsze osiągi (od 0 do 100 km/h w 7,8 s) i niższe spalanie według producenta (5,5 l/100 km w BMW vs 5,8 l/100 km w Audi). Ponadto w serii 1 znajdziemy nieobecne w testowanym A3 Allstreet adaptacyjne zawieszenie. Seria 1 ma jednak mniejszy bagażnik od swojego rywala (300-1135 l). 

Zgrabne i nowoczesne BMW serii 1 na wyciągnięcie ręki: Poznaj ofertę

Mercedes Klasa A 2025

Z drugiej strony wypchany po brzegi Mercedes Klasy A 200 z silnikiem benzynowym i układem mHEV o mocy 163 KM kosztuje aż 232 823 zł, jednak przewyższa Audi m.in. obecnością dachu panoramicznego czy adaptacyjnego zawieszenia. Mercedes ma podobne osiągi (od 0 do 100 km/h w 8,2 s)  oraz spalanie (5,8 l/100 km). Bagażnik jest jednak mniejszy niż w rywalu z Ingolstadt (350 l), podobnie jak zbiornik paliwa (43 l). 

Ponad 120 sztuk Mercedesa Klasy A dostępnych od ręki: Zobacz ofertę

Audi Q3 2025

Rodzi się zatem pytanie, czy warto dopłacić do Q3 czy jednak zostać przy A3 Allstreet. Z tym samym napędem i w podobnej konfiguracji nowe Audi Q3 kosztuje 278 320 zł, a zatem różnica jest znaczna. Samochód ma gorsze osiągi (9,1 s od 0 do 100 km/h) i więcej pali (średnio 6,0-6,6 l/100 km), jednak jest to już pełnoprawny SUV i całkowicie nowy model, który dopiero trafił na rynek. Bagażnik pomieści 488 l, a nadwozie mierzy 4,53 m. Kabina oferuje rzecz jasna dużo lepsze warunki, zwłaszcza w drugim rzędzie.

Audi Q3 z rabatami do 20%: Sprawdź ofertę

Podsumowanie

Pora odpowiedzieć na pytanie, które nurtuje nas wszystkich od samego początku. Czy Audi A3 Allstreet w ogóle ma sens? Odpowiedź jest prosta i brzmi... to zależy. Samochód zadowoli tych, dla których SUV jest zbyt drogi i masywny, a którzy cenią zwinność oraz zwartą sylwetkę hatchbacka, lecz potrzebują czasem tych dodatkowych cm prześwitu i poruszają się dużo po mieście. Na początku myślałem, że A3 Allstreet to propozycja pozbawiona sensu, gdyż więcej pali i ma gorsze osiągi od hatchbacka, jednak po czasie stwierdziłem, że w sumie jest to idealny samochód do miasta - mały, łatwy w manewrowaniu i z większym prześwitem. Właśnie dla takich odbiorców A3 Allstreet będzie strzałem w dziesiątkę, jednak wielu osobom wystarczy zwykły hatchback.

Przeczytaj źródło