Agora chce mieć reklamy na autobusach i Paczkomatach. Negocjacje od ponad pół roku

1 miesiąc temu 17

W komunikacie giełdowym Agory podano, że prowadzone przez AMS rozmowy w sprawie przejęcia udziałów spółki Synergic trwają od 4 lutego 2025 roku. Nie wskazano, jak dużego pakietu walorów dotyczą.

Zaznaczono, że "rozpoczęcie opisanych powyżej negocjacji nie oznacza, że dane negocjacje zakończą się ustaleniem ostatecznych warunków nabycia udziałów".

Agora wyjaśniła, że opublikowała tę informację dopiero teraz, ponieważ podanie jej wcześniej "rodziło ryzyko negatywnego wpływu na przebieg i wynik negocjacji, warunki umowy nabycia udziałów oraz prawdopodobieństwo ich finalizacji".

Synergic z nośnikami na wiatach, autobusach i Paczkomatach

Synergic ma w ofercie tradycyjne i cyfrowe nośniki outdoorowe, m.in. citylighty (także te na wiatach przystankowych w wielu miastach) i backlighty. Zajmuje się również sprzedażą powierzchni reklamowych na pojazdach komunikacji miejskiej w wielu miastach oraz na Paczkomatach InPostu.

Od 2021 roku spółka realizuje postępowanie układowe, w ramach którego jej wierzyciele zostali podzieleni na kilka grup. Do 2020 roku firma przez wiele lat sprzedawała powierzchnie reklamowe m.in. na rowerach miejskich Nextbike Polska. Pod koniec roku Nextbike uruchomił własne biuro sprzedaży reklam, wskutek czego Synergic stracił wyłączność na sprzedaż jego oferty.

W 2024 roku Synergic wypracował 28,51 mln przychodów sprzedażowych, po wzroście rok do roku (w ujęciu przekształconym) o 8,4 proc. Koszty sprzedanych przez firmę produktów i towarów zwiększyły się z 11,78 do 12,03 mln zł, koszty sprzedaży – z 6,76 do 7,78 mln, zaś koszty ogólnego zarządu – z 4,24 do 5,04 mln.

W konsekwencji zysk na poziomie operacyjnym zmalał z 3,82 do 3,68 mln zł, a w ujęciu netto wzrósł z 2,88 do 3,01 mln.

W 2022 roku firma przy 24,37 mln zł przychodów zarobiła na czysto 1,27 mln, a rok wcześniej zanotowała 18,79 mln zł wpływów i 6,6 mln zł zysku netto.

88 proc. walorów Synergic ma fundusz LARQ Growth Fund I FIZ. Wśród pozostałych udziałowców spółki są m.in. jej prezes Paweł Orłowski i członek zarządu Przemysław Wojtan.

PFR chce od Synergic zwrotu 3,5 mln zł

W maju 2020 roku Synergic otrzymał 3,5 mln zł subwencji od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tzw. tarczy finansowej. Jednak jesienią 2021 roku PFR zażądał zwrotu tej kwoty. Spółka się na to nie zgodziła i sprawa trafiła do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Sąd 3 lutego br. nakazał firmie zapłatę 3,5 mln zł z odsetkami naliczanymi od 22 października 2021 r., a także prawie 190 tys. zł kosztów procesu i zastępstwa procesowego.

Synergic zaskarżył to orzeczenie, wnosząc m.in. o oddalenie w całości powództwa, przeprowadzenie dowodów z dokumentów oraz zwrot poniesionych przez nią kosztów procesu.

Firma twierdzi, że roszczenia Polskiego Funduszu Rozwoju w tej sprawie przedawniło się z końcem 2023 roku, a PFR nieprawidłowo wskazał datę wymagalności tych roszczeń.

Ile Agora zarabia z reklamy out-of-home

W pierwszej połowie 2025 roku segment reklamy zewnętrznej grupy kapitałowej Agory wypracował wzrost przychodów reklamowych rok do roku o 3,8 proc. do 108,6 mln zł. Jego koszty operacyjne zwiększyły się zaś o 6,8 proc. do 92,5 mln zł, przez co zysk EBITDA zmalał o 38 do 37,3 mln zł, a zysk operacyjny – z 18 do 16,1 mln.

Ostatnie duże przejęcie w tym obszarze grupa Agora zrealizowała w połowie 2020 roku. AMS ustalił wówczas warunki kupna 92 proc. udziałów Piano Group, do której należy sieć MoveTV z ponad 900 ekranami w klubach fitness. Cenę określono na 15,6 mln zł, z czego AMS rok wcześniej zapłacił już 6,5 mln.

Przeczytaj źródło