Jeśli mamy poprawić jakość państwa, menedżerowie administracji muszą stale pamiętać, aby deklarowane wartości przenosić w codzienne decyzje i rytuały pracy. Dwa podejścia dobrze się tu uzupełniają, to jest giving voice to values (GVV) oraz human-centered governance (HCG).
Pierwsze z nich uczy, jak mówić i egzekwować to, co uważamy za słuszne, pod presją czasu, dynamicznych zmian i okoliczności. Drugie zaś, jak projektować organizację tak, by ludzie mogli te wartości dostarczać bez zbędnych tarć.
W polskiej administracji wartości nie są abstrakcją. Od lat mówimy o rzetelności, bezstronności, neutralności politycznej, służebności wobec dobra wspólnego. W idealnych warunkach ich realizacja nie byłaby wyzwaniem, tylko prostym wdrażaniem na poziomie każdej decyzji, w dowolnej skali, w każdej organizacji. Nierzadko jednak pojawia się presja lub zwykłe rozpraszanie się wartości wobec natłoku codziennych spraw. Warunki bywają zmienne i trudne, jak to w życiu, jak to w organizacjach, w tym w administracji publicznej.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
dr Michał Peno
dyrektor w Ministerstwie Sprawiedliwości, adiunkt Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego
Zobacz
Popularne Zobacz również Najnowsze
Przejdź do strony głównej

1 miesiąc temu
17



![PŚ w Engelbergu. O której skoki narciarskie dzisiaj? [TRANSMISJA NA ŻYWO]](https://bi.im-g.pl/im/0d/fb/1e/z32486669IER,DLOKA.jpg)

English (US) ·
Polish (PL) ·