- Osoby z ustalonym prawem do emerytury mogą zgłosić wniosek o przeliczenie wysokości świadczenia
- Jest to możliwe, jeśli emeryt dostarczy do ZUS dokumenty potwierdzające staż pracy, których wcześniej nie posiadał
- Poszukiwanie starych dokumentów dotyczy wyłącznie lat pracy przed 1999 rokiem
Dodatkowe pieniądze dla tych osób
Osoby pracujące przed 1999 rokiem powinny zadbać o pozyskanie pełnej dokumentacji zatrudnienia. Okazuje się, że przeprowadzona we wspomnianym roku reforma emerytalna zmieniła sposób wyliczania świadczeń, a brak dokumentów może skutkować niższą emeryturą.
ZUS zaznacza, że uzupełniając brakujące dokumenty osoby, które przepracowały ponad 25 lat, mogą zwiększyć swoje świadczenia.
Zlikwidowane/przekształcone zakłady pracy powinny posiadać następców, którzy przejęli archiwa. Natomiast w przypadku istniejących firm, można zwrócić się o wydanie kopii dokumentacji.
W tych sytuacjach można przeliczyć emerytury na nowo
Osoba z prawem do emerytury może zgłosić wniosek ERPO o przeliczenie wysokości świadczenia do ZUS i w takiej sytuacji świadczenie może wzrosnąć.
Emeryturę lub rentę można przeliczyć, jeśli:
- przy składaniu wniosku o przyznanie świadczenia uprawniony nie dysponował wszystkimi dokumentami za okresy ubezpieczenia, które ZUS mógł uwzględnić przy obliczaniu świadczenia;
- obecnie uprawniony może udokumentować zarobki za lata sprzed roku przejścia na emeryturę lub rentę, lub zarobki, jakie uzyskiwał po przyznaniu świadczenia;
- po przyznaniu świadczenia emeryt/rencista pracował lub opłacał składki na ubezpieczenie społeczne.
Każdy emeryt może złożyć wniosek o ponowne przeliczenie emerytury, ale świadczenie zostanie przeliczone tylko wtedy, gdy taki wniosek jest podparty nowymi dokumentami dotyczącymi dodatkowego stażu pracy czy dodatkowych zarobków uzyskanych przed lub po przyznaniu emerytury. Jeśli nowych dokumentów nie ma, wówczas składanie wniosku o przeliczenie jest zupełnie bezcelowe.
Ustalenie kapitału początkowego – potrzebne dokumenty
ZUS może ustalić kapitał początkowy, jeśli emeryt złoży wniosek EKP wraz z pełnym zestawem wymaganych dokumentów. Wśród nich znajdują się m.in.:
- formularz ERP-6 zawierający wykaz okresów zatrudnienia oraz nauki,
- zaświadczenie o wynagrodzeniu sprzed 1999 roku (druk Rp-7 lub legitymacja ubezpieczeniowa),
- dokumenty potwierdzające okresy pracy, służbę wojskową, pobieranie zasiłków bądź korzystanie z urlopu wychowawczego.
Wszystkie przedstawione dokumenty muszą być oryginałami, a ZUS zwraca je po wykorzystaniu. Brakujące dokumenty można odnaleźć w różnych miejscach, w zależności od rodzaju firmy:
- dawne zakłady państwowe - archiwa państwowe, urzędy wojewódzkie lub ministerstwa,
- spółdzielnie - związki rewizyjne lub Krajowa Rada Spółdzielcza,
- spółki prawa handlowego - likwidatorzy lub syndycy,
- Państwowe Gospodarstwa Rolne - Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
- Centralny zbiór dokumentów zlikwidowanych firm znajduje się w Archiwum Państwowej Dokumentacji Osobowej i Płacowej w Milanówku. Od 1994 roku część akt może być przechowywana przez firmy archiwistyczne.
Jeśli dokumentacja pracownicza się nie zachowała, np. z powodu likwidacji zakładu pracy lub zniszczenia akt podczas powodzi, ZUS weźmie pod uwagę zeznania świadków.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Dowiedz się więcej na temat:

1 miesiąc temu
22



English (US) ·
Polish (PL) ·