4 lata i koniec. Unia zmienia nie tylko granicę wieku dla kierowców

3 tygodni temu 26
  • Nowa dyrektywa UE podnosi granicę wieku, od której państwa mogą wprowadzać częstsze badania kierowców z 50 do 65 lat, pozostawiając decyzję w ich gestii
  • Ostateczne przepisy są łagodniejsze niż pierwotna propozycja obowiązkowych badań co 5 lat, którą uznano za zbyt restrykcyjną i potencjalnie dyskryminującą wobec seniorów
  • Standardowa ważność prawa jazdy wyniesie 15 lat (lub 10 lat, jeśli dokument pełni funkcję dowodu tożsamości), a dla kierowców ciężarówek i autobusów – 5 lat
  • Kraje UE będą mogły zastąpić badania lekarskie formularzem samooceny lub inną krajową oceną zdolności do prowadzenia pojazdów
  • Nowe zasady muszą zostać wdrożone do 2029 roku, a ich skuteczność zależy od tego, jak państwa zdecydują się z nich korzystać

Starsi kierowcy na polskich drogach

Wraz ze starzeniem się społeczeństwa, rośnie liczba kierowców w wieku senioralnym. W Polsce osoby powyżej 60. roku życia stanowią obecnie około 17 proc. populacji, a ich udział w ruchu drogowym staje się coraz bardziej widoczny. Eksperci wskazują, że wraz z wiekiem pogarszają się funkcje psychofizyczne – spada sprawność reakcji, słabnie wzrok, zmniejsza się wrażliwość na kontrasty, a czas podejmowania decyzji wydłuża się nawet o 50 proc. w porównaniu z młodszymi kierowcami.

Nie ma precyzyjnego wieku, w którym należy przestać prowadzić pojazd, ale wraz z wiekiem u większości ludzi obniża się sprawność psychofizyczna (…) Zmniejsza się wrażliwość układu nerwowego, pogarsza się widzenie, słuch i zdolności reakcji. Badania wskazują, że największe zmiany czasu reakcji występują w wieku 50-60 lat oraz po 65. roku życia. Osoby po 75. roku życia charakteryzują się nawet dwukrotnie dłuższym czasem reakcji w porównaniu do osób młodszych – powiedziała dr Ewa Odachowska-Rogalska, psycholog transportu i traumatolog z Instytutu Transportu Samochodowego w rozmowie z portalem dziennik.pl.

Statystyki policyjne są alarmujące: kierowcy w wieku 60+ spowodowali w 2024 roku ponad 3,8 tysiąca wypadków, w których zginęło 339 osób, a blisko 4,3 tys. zostało rannych. Z punktu widzenia bezpieczeństwa, seniorzy stają się jedną z kluczowych grup wymagających szczególnej uwagi, choć i tak powodują znacznie mniej wypadków niż młodsi, bardziej brawurowi kierowcy.

Tak zmienią się zasady badań kierowców

Pierwotny pomysł Komisji Europejskiej zakładał obowiązkowe badania lekarskie co 5 lat dla wszystkich starszych kierowców, a negatywny wynik oznaczałby automatyczną utratę prawa jazdy. Propozycja wywołała jednak duże kontrowersje wśród europosłów, którzy ocenili ją jako zbyt restrykcyjną i potencjalnie dyskryminującą wobec seniorów. Ostatecznie państwa członkowskie będą mogły (ale nie musiały) skracać ważność prawa jazdy dla starszych kierowców.

Zgodnie z nową dyrektywą UE, granica wieku, od której kraje członkowskie mogą wprowadzać częstsze badania dla kierowców, zostaje podniesiona z 50 do 65 lat. Podkreślamy, że nie jest to nie obowiązek – państwa mogą, ale nie muszą wprowadzać dodatkowe środki, takie jak okresowe badania lekarskie, samooceny zdrowotne czy kursy przypominające.

Prawo jazdy będzie miało ważność 15 lat, a jeśli jest również dokumentem tożsamości – 10 lat. W przypadku kierowców autobusów i ciężarówek okres ten zostanie skrócony do 5 lat. W sytuacjach, gdy kraj zdecyduje się na dodatkowe kontrole dla seniorów, ważność dokumentu może zostać ograniczona nawet do 5 lat.

Nowe regulacje przewidują również możliwość zastąpienia tradycyjnych badań medycznych formularzem samooceny lub inną oceną opracowaną na poziomie krajowym – co daje państwom większą elastyczność w zależności od lokalnych potrzeb.

Państwa członkowskie Unii Europejskiej mają cztery lata na wdrożenie nowych przepisów – zatem zmiany muszą zostać wprowadzone do 26 listopada 2029 roku.

To stosunkowo długi okres, który powinien pozwolić krajom na dostosowanie systemów badań kierowców, organizację procesów nadzorczych oraz edukację seniorów kierowców.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.

Dowiedz się więcej na temat:

Przeczytaj źródło