Dziś rynek samochodów używanych jest tak nasycony, że cena auta spadła do poziomu jednej wypłaty lub jej części, jednak samochód używany, samochodowi używanemu nie równy. Na co zwrócić uwagę, aby nie kupić bubla. Każdy zna to i owo jednak dobrze by było  mieć konkretną listę i odfajkować ją. To jak z pakowaniem rzeczy na wakacje, źle jest czegoś zapomnieć.

Z samochodami jest jak z kobietami o gustach się nie dyskutuję ktoś zakocha się we Fiacie, ktoś w Mercedesie. Tak samo z modelami. Nie ma co się spierać o wyższości jednego nad drugim dopóki jeden i drugi jedzie. Wiadomym jest jeszcze wygoda/komfort i właściwości jezdne, ale samochód ma przede wszystkim dojechać z punktu A do punktu B. Zatem wybór segmentu samochodu, marki, modelu, zostawiam Wam moi drodzy czytelnicy. Każdy wie do czego będzie potrzebował samochodu i na jakie drogi, warunki, trasy.

Benzyna vs Diesel? Wybór pomiędzy paliwem również zostawiam Wam, na ten moment, bo poruszę ten temat w osobym artykule, który podlinkuje, kiedyś tutaj. Są to indywidualne preferencje, bo można użytkować również niewłaściwie dane rozwiązania, nie kierując się ekonomią i żywotnością motoru wobec użytkowania w dany sposób, warunkach długościach tras, częstotliwości zapalania gaszenia motoru.

Jaki silnik pojemność i czy warto mieć turbo? To też trzeba ugryść wobec tego jak i do czego będzie użytkował samochód. Czym prostszy silnik tym dłużej wytrzyma. Jeśli czegoś nie ma, to napewno się nie zepsuje. A turbo wysiada nieraz jako pierwszy element silnika, gdzie krzywią się krzywki, elementy ulegają odkształceniu mechanicznemu. Jak większość z Was zapewne wie stare silniki diesla bez pompowtryskiwaczy a na samych wtryskach pokonywały ponad milion kilometrów przebiegu, gdzie silniki nowej generacji w nie wyposażone często wymagają remontu już przy 300 tysiącach kilometrów. Co więcej, starsze silniki mogły jeździć na paliwie znacznej gorszej jakości jak i paliwie zastępczym – czerwonka czyli olej opałowy, czy olej roślinny. Dziś nazywane jest to pięknie bio-dodatkami  i jest w każdym oleju napędowym w danym procencie, aby nie uszkodzić nie przystosowanego silnika do jego eksploatacji.

Samochód oglądamy w dzień w jasnym świetle słonecznym

 

Karoseria i elementy zewnętrzne – sprawdz

  • ogólny stan blach, pierwszy rzut oka, zarysowania, wgniecenia, odpryski
  • poziom warstwy lakieru poszczególnych elementów karoserii
  • rowki przy słupach jak i masce, bagażniku, drzwiach w celu dyskwalifikacji ze względu na wypadek.
  • wszystkie szyby czy są z jednej parafii
  • opony czy ścierają się równo
  • stan progów, nadkol tam gdzie możesz skontrolować bez inspekcji na kanale
  • stan felg, ich zarysowania, uszkodzenia, odkształcenia
  • stan lusterek, czy się składają stan luster
  • jak samochód prezentuje się, jest zawieszony
  • pierwszy rzut oka pod samochód, czy nic nie wisi, czy nie ma żadnej kałuży pod samochodem, nic nie kapie
  • lamy, reflektory, czy nie są rozbite i poklejone
  • jakość odblasków reflekorów

 

Wnętrze samochodu – stan – sprawdz

  • Fotele, to świadczy o poziomie użytkowania samochodu i liczbie osób nim jezdzących, wytarcia, przetarcia, wysiedzenie
  • Kierownica, gałka lewarka, pedały – wytarcie – choć te elementy można wymienić to świadczą one o poziomie użytkowania samochodu
  • starcie przycisków i ich działanie, które najbardziej, porównanie do innych
  • czy w aucie było palone? kontrola popielniczki oraz podsufitki, i czy są gdziekolwiek ślady o przypaleniu papierosem
  • czy auto było zalane – jakie zapachy czujesz w samochodzie
  • działanie regulacji kierunku nawiewu – ten element lubi być zepsuty
  • działanie i obecność radia, jego funkcje, czy posiada kod zabezpieczający
  • bagażnik w jakim jest stanie, czy auto służyło do przewożenia towarów
  • czy w aucie nie jest za czysto, wszystko się świeci od plaka, nie kupuj błysku skup się na wadach – niech poziom czystości nie odwraca Ci uwagi od wad
  • odgłosy wnętrza samochodu – plastików podczas jazdy – świadczą o wysiepaniu auta
  • zapachy z nawiewu podczas jazdy, czy nie zdechł tam szczur
  • odklejanie się podsufitki i innych elementów wnętrza

 

 

Mechanika, elektryka, śilnik, dodatki

  • praca zawieszenia, amortyzatorów, jazda próbna, coś stuka, puka, jak wybiera, tłumi, czy buja, jak zachowuje się w zakrętach
  • ładowanie akumulatora
  • kopcenie z bagnetu
  • wyrzucanie oleju z korka silnika, dymy z korka
  • wyrzucanie płynu chłodniczego
  • czy silnik nie jest za czysty, silnika raczej nie powinno się myć, nie ma takiej potrzeby, a brud nieraz uszczelnia, a z umytego starego silnika do sprzedaży nieraz zacznie coś cieknąć w najbliższym czasie
  • bezpieczniki, czy są spalone, jakiś brakuje
  • kombinatoryka elektryczna
  • kopcenie z wydechu
  • dźwięk wydechu
  • stan płynów – poziom
  • obecność naklejek przeglądowych
  • poprawność numerów seryjnych silnika, nadwozia
  • czy w silniku nie ma nory kuny albo innego zwierza
  • czy kable nie są przeżarte użarte
  • stan wężyków, kolanek, zgniecenia

 

 

Jazda próbna

  • przyśpieszenie
  • praca skrzyni biegów
  • zawieszenie
  • hamowanie
  • ręczny
  • światła
  • odpalanie silnika, jak pali
  • sprzęgło
  • odbijanie kierunkowskazów

CDN…

Jeśli uważasz, że brakuje czegoś niezbędnego proszę skontaktuj zostaw swój komentarz abym mógł umieścić Twoją myśl – podpunkt

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here