- Wkrótce zostanie oddany do ruchu 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze
- Inwestycja obejmuje także 600-metrowy fragment drogi krajowej DK44 oraz 4,1 km nowej drogi w rejonie Oświęcimia
- Droga S1 pełni kluczową rolę w komunikacji regionu, a jej pełne ukończenie na odcinku Oświęcim-Dankowice planowane jest w przyszłym roku
- Trasa S1 jest częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łącząc autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu
W drugiej połowie sierpnia br., po zakończeniu procedury odbiorowej, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) udostępni kierowcom 10-kilometrowy fragment S1 od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze wraz z 600-metrowym odcinkiem DK44. Ponadto drogowcy oddadzą do ruchu kolejny odcinek obwodnicy Oświęcimia w ciągu drogi DK44. Łącznie kod węzła Oświęcim na S1 do ronda na ul. Wojewódzkiej w Pławach kierowcy zyskają 4,1 km nowej drogi. Inwestycja ma na celu poprawę jakości komunikacji w regionie i usprawnienie ruchu tranzytowego.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNowy odcinek drogi S1 — kluczowe elementy inwestycji
W ramach budowy blisko 16-kilometrowego odcinka S1 od Oświęcimia do Dankowic wybudowano trzy węzły drogowe — Oświęcim, Wola i Brzeszcze — a także 18 obiektów inżynieryjnych, w tym pięć mostów, siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe i estakadę.
Mapa drogi S1 Oświęcim - BrzeszczeGDDKiA
Najbardziej imponującą konstrukcją jest 480-metrowa estakada na jezdni w kierunku Bielska-Białej, która m.in. prowadzi nad dwutorową linią kolejową Trzebinia — Zebrzydowice. Estakada powstała jako sprężony, 10-przęsłowy obiekt o przekroju skrzynkowym i zbudowano ją w technologii nasuwu 20 segmentów.
Innym godnym uwagi obiektem jest most o długości 224 m. Ten przeprowadza drogę S1 nad korytem Wisły wydzielonej wałami przeciwpowodziowymi i wykonany został w technologii nawisowej.
- Przeczytaj także: Nowa droga ekspresowa połączy zapomniany region Polski z S7 i S19. Wniosek o ZRID dla S16
Tymczasowe ograniczenia ruchu na nowym odcinku drogi S1
W ramach inwestycji wykonawca wybudował dwujezdniową trasę ekspresową z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,75 m każdy i pasem awaryjnym o szerokości 2,5 m na każdej z jezdni. Pomiędzy nimi pozostawiono 12-metrowy pas rozdziału, który w przyszłości pozwoli na ewentualne dobudowanie trzeciego pasa ruchu na każdej jezdni.
Droga S1 - węzeł OświęcimGDDKiA
Do czasu ukończenia budowy sąsiednich fragmentów trasy S1 oraz części obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44, nowo otwarta droga będzie dostępna wyłącznie dla pojazdów o masie do 3,5 t. Ruch pojazdów zostanie skierowany na specjalnie przygotowaną trasę, która uwzględnia aktualne remonty infrastruktury lokalnej. Współpraca z samorządami pozwoliła na takie rozwiązanie, które minimalizuje obciążenie układu komunikacyjnego Oświęcimia.
- Przeczytaj także: Droga S1 wymaga remontu. Prace mogą wydłużyć dojazd do lotniska Katowice
Droga ekspresowa S1 — kluczowa trasa dla województwa
Trasa S1, biegnąca przez województwo śląskie, pełni funkcję kluczowego "kręgosłupa" komunikacyjnego regionu, umożliwiając sprawniejszy przepływ towarów i osób w osi północ–południe. Jej ukończenie ma ogromne znaczenie nie tylko dla Śląska, ale i dla całego kraju.
Budowa niemal 40-kilometrowego fragmentu S1 podzielona została na cztery odcinki. W przypadku odcinka z Oświęcimia do Dankowic pełne otwarcie całości inwestycji spodziewane jest w 2026 r., kiedy to oddane zostaną również dwa sąsiednie odcinki. Ostatni, czwarty fragment, biegnący od Mysłowic do Bierunia, zostanie ukończony w 2027 r.
Droga ekspresowa S1 stanowi część Transeuropejskiej Sieci Transportowej i łączy autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Przedłużenie tej trasy, słowacka autostrada D3, łączy Polskę z południem Europy. Po zakończeniu inwestycji cała licząca obecnie 148 km trasa S1 ma stać się w całości drogą ekspresową, zarządzaną przez GDDKiA.